1903: Eerste Tour georganiseerd door L’Auto

Van 1 tot en met 19 juli 1903 reed het peloton de allereerste Tour de France. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met nachten doorrijden...

1904: Een Tour vol ongeregeldheden

Van 2 tot en met 24 juli 1904 werd de tweede Tour de France verreden. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met een gemiddelde snelheid van...

1905: Ballon D’Alsace als eerste col

De 3ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 9 juli tot en met 30 juli in 1905. De Tour de France 1905 bestond uit 11 etappes en...
Omschrijving: De beroemde Franse wielrenner Lucien Petit-Breton, onder andere winnaar van de Tour de France (1907 en 1908) en de eerste Milaan-San Remo (1907), op een wielerbaan zonder plaats of jaartal. [Lucien Petit-Breton is een pseudoniem van Lucien Georges Mazan, 1882-1917]

1907: Straf Georget, Petit Breton wint

In 1907 vond de vijfde Tour de France plaats van 8 juli tot en met 4 augustus. De Tour de France 1907 bestond uit veertien etappes en het...

1908: Petit Breton wint tweede Tour

De 6ᵉ editie vond plaats van 13 juli tot en met 9 augustus 1908. De Tour de France 1908 ging over 14 etappes en circa 4.488 km. Start en...
France_blank.png: Stingderivative work: EdgeNavidad, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

1909: Francois Faber eerste buitenlandse winnaar

De 7ᵉ editie van de Tour vond plaats van 5 juli tot en met 1 augustus 1909. Er waren in de Tour de France in 1909 wel 14 etappes met een...

1910: Pyreneeën maken Tour heroïsch

De ronde startte op 3 juli en eindigde op 31 juli. In de Tour de France  1910 waren er 15 etappes over in totaal 4737 kilometer. Deze...

1911: Heroische alpencols met vele uitvallers

De ronde werd verreden van 2 tot en met 30 juli. De Tour de France 1911 bevatte wederom 15 etappes over ongeveer 5344 kilometer. Er...

1912: Tour de France winnaar op punten die niet het snelste was

De 10e Tour de France begon op 30 juni 1912 en eindigde op 28 juli. De renners reden de Tour de France  1912 weer 15 etappes en legden...

TOURGESCHIEDENIS

Geschiedenis Tour de France

1906: Inhaalrace Pottier leidt tot tourzege

De 4ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 4 juli tot en met 29 juli 1906. De Tour de France 1906 bestond uit 13 etappes en besloeg in totaal ongeveer 4637 km. De start en finish vonden plaats in Parijs, met een klokwijzer-route via Lille, Grenoble, Nice, Bordeaux terug naar Parijs. De lange inhaalrace van Pottier leidt uiteindelijk tot zijn tourzege.

Tour de France 1906: Inhaalrace Pottier leidt tot tourzege

Ondanks uitvallen in de Tour van 1905 vertrok René Pottier als één van de favorieten in 1906. In de tweede etappe werd Pottier echter al opgehouden door een defect aan zijn fiets. En dat leverde hem een achterstand op van 58 minuten op Emile Georget. Samen met Trousselier, Dortignacq en Petit-Breton probeerde Georget nog verder uit te lopen op de favoriet Pottier. Maar in de volgende 200 kilometer wist Pottier de groep 25 km voor de finish weer in te halen.


Toen dat gebeurde demareerde hij meteen over de groep heen en wist de rit in Nancy te winnen.  Later in de Tour wist René Pottier nogmaals opzien te baren door de top van de Ballon d’Alsace te bereiken zonder een voet aan de grond te zetten. In die tijd, zonder versnellingen op onverharde wegen, was dat uniek. Hier legde hij de basis voor zijn Tourzege van 1906. Een jaar later werd een gedenksteen op de top van de Ballon d’Alsace onthuld die nog altijd herinnert aan zijn prestaties op deze berg.

Flamme rouge geïntroduceerd

In 1906 verscheen voor het eerst de zogenaamde flamme rouge. Dit is de nog steeds bekende rode vlag die het begin van de laatste kilometer markeert. Deze werd een blijvend icoon in de wielersport.

Pottier’s legendarische Ballon d’Alsace-klim

Tijdens de bergetappe naar de Ballon d’Alsace reed Pottier solo van de rest weg. Zijn klim was zo dominant dat hij als eerste de top bereikte en met een voorsprong van bijna 48 minuten finishte in Dijon, een rit die later legendarisch werd.

Wijn, wielen en overwinning

Volgens de legende stapte Pottier onderweg een café binnen, dronk een hele fles wijn, en hervatte daarna de koers. Ondanks de onderbreking won hij alsnog de etappe, een verhaal dat de mythologie van de Tour versterkte. De heroische Poittier pleegde in 1907 zelfmoord uit liefdesverdriet.

Wist u dat…

  • René Pottier in de tweede etappe een achterstand van 58 minuten goedmaakte en daarna meteen demarreerde om de rit in Nancy te winnen?
  • Hij als eerste renner ooit de top van de Ballon d’Alsace bereikte zonder af te stappen, op onverharde wegen en zonder versnellingen?
  • In 1906 voor het eerst de beroemde flamme rouge werd gebruikt, de rode vlag die de laatste kilometer markeert?
  • Pottier in de bergetappe naar Dijon bijna 48 minuten voorsprong had op de nummer twee, een van de grootste marges in een Touretappe?
  • Volgens de overlevering Pottier onderweg een hele fles wijn dronk in een café en toch nog de etappe won?

Nieuwe fase Tour de France

De Tour van 1906 luidde een nieuwe fase in: met bergen en herkenbare markeringen zoals de flamme rouge kreeg de koers duidelijker structuur. René Pottier’s meesterlijke rijklasse bracht hem, en de Tour, eeuwige roem.