In 1907 vond de vijfde Tour de France plaats van 8 juli tot en met 4 augustus. De Tour de France 1907 bestond uit veertien etappes en het parcours besloeg 4488 km. De renners hielden gemiddeld 28,47 km per uur aan. Van de 93 deelnemers bereikten er 33 Parijs. De route werd met de klok mee verreden en voor het eerst vormde het westelijke Alpengebied een serieuze uitdaging. Dankzij technische vooruitgang kon er nu een auto met bandenmakers de renners volgen, een primeur. Deze editie was doorslaggevend voor verdere ontwikkeling van de koers. Deze ronde kenmerkt zich door de straf voor Emile Georget waardoor Lucienne Petit Breton wint
Tour de France 1907: Straf Georget voor fietswissel, Petit Breton wint
Lucien Petit Breton was aan het begin van de 20e eeuw een groot wielrenner. Toch had hij de Tour van 1907 niet gewonnen als zijn directe concurrent Emile Georget niet gedeklasseerd was. De Tour van 1907 leek zich aanvankelijk te ontpoppen met een dominante Émile Georget, die vijf van de eerste acht etappes won en met overmacht aan de leiding reed. Maar in de negende etappe brak zijn fietsframe bij Toulouse. In plaats van de fiets zelf te repareren, zoals de regels voorschreven, ruilde hij hem met teamgenoot Pierre-Gonzague Privat.
Dat was verboden, en de jury bestrafte hem met 500 franc. Dat leidde tot de nodige protesten. Na die protesten besloten de organisatoren de straf aan te scherpen door Georget in de uitslag van die etappe op de laatste plek te plaatsen. Daarmee verloor hij 44 punten,. Hij zakte van de eerste in het algemeen klassement naar de derde plaats en daarmee werd Lucien Petit-Breton de nieuwe leider.
Dat het toch geen geluk was bleek uit het gemiddelde snelheidsrecord van 28 km per uur. En dat hij goed kon fietsen toonde Petin Breton in 1908 weer aan toen hij zijn tweede tour won. Georget verklaarde na de Tour dat hij zich voor elke andere winnaar geschaamd zou hebben, maar niet voor Lucien Petit Breton.
- Bron: Wikimedia Commons. Agence Rol. Agence photographique (commanditaire) | Bibliothèque nationale de France
- Bron: Wikimedia Commons. Agence Rol | This file comes from Gallica Digital Library and is available under the digital ID btv1b532170690
- Bron: Wikimedia Commons. Agence Rol. Agence photographique (commanditaire) | Bibliothèque nationale de France
- Bron: Wikimedia Commons. Agence Rol | Bibliothèque nationale de France
- Bron: Wikimedia Commons. Agence Rol | This file comes from Gallica Digital Library and is available under the digital ID btv1b53224832x
- Bron: Wikimedia Commons. Agence Rol. Agence photographique (commanditaire) | Bibliothèque nationale de France
- Bron: Wikimedia Commons. Agence Rol. Agence photographique (commanditaire) | Bibliothèque nationale de France
- Bron: Wikimedia Commons. AnonymousUnknown author | Cette image provient des archives municipales et communautaires de Brest avec pour référence la cote 2Fi06034.
Eerste Alpenetappes & mobiel fietsenherstel
Voor het eerst voerde de Tour beklimmingen in de westelijke Alpen op, en werd een auto met bandenmakers ingezet die achter het peloton aan reed voor pechhulp.
De verliezer als held?
Lucien Petit-Breton was nog relatief onbekend en reed in de ‘ponçonnée’-categorie, zonder sponsor. Hij sprong in het gat dat Georget liet vallen en controleerde daarna de koers. Hij won nog twee etappes en finishte consequent op het podium in de laatste ritten. Zo veroverde hij zijn eerste Tour-zege met een kleine, maar gestaag opbouwende voorsprong in het puntenklassement. Georget’s inspanningen in de bergen leverde hem veel bewondering op. Zelfs toen hij na het lenen van een fiets gediskwalificeerd werd. Met zijn aanvallen boeide hij het publiek als geen ander.
Wist je dat
- Georget verloor door het wisselen van wiel zo’n 44 punten, dat was genoeg om de Tour te verliezen ondanks de voorsprong in tijd
- Voor het eerst reed er een auto met fietsenmakers mee met het peloton om pech onderweg te verhelpen.
- Petit-Breton was de eerste die de Tour won zonder een officieel team, hij was een ‘ponçonnée’ renner.
- In de tweede etappe moesten de renners de Duitse vlag vermijden bij Metz, omdat hun auto’s niet welkom waren.
- De tijdstraf van Georget was groter dan zijn voorsprong, maar in een regulier tijdklassement had hij waarschijnlijk alsnog gewonnen.
Tot slot
De Tour van 1907 combineerde sportieve intensiteit met nieuwe innovaties én dramatische wendingen. Petit-Breton werd kampioen, maar Georget bleef voor altijd legendarisch.
![Omschrijving: De beroemde Franse wielrenner Lucien Petit-Breton, onder andere winnaar van de Tour de France (1907 en 1908) en de eerste Milaan-San Remo (1907), op een wielerbaan zonder plaats of jaartal. [Lucien Petit-Breton is een pseudoniem van Lucien Georges Mazan, 1882-1917] Omschrijving: De beroemde Franse wielrenner Lucien Petit-Breton, onder andere winnaar van de Tour de France (1907 en 1908) en de eerste Milaan-San Remo (1907), op een wielerbaan zonder plaats of jaartal. [Lucien Petit-Breton is een pseudoniem van Lucien Georges Mazan, 1882-1917]](https://tourgeschiedenis.nl/wp-content/uploads/sites/2/2025/09/de_beroemde_franse_wielrenner_lucien_petit-breton2c_onder_andere_winnaar_van_de_tour_de_france2c_sfa001012916-scaled.jpg)


![Petit-Breton [coureur cycliste participant au bol d'or, le 9 septembre 1905] : [photographie de presse] / [Agence Rol]](https://tourgeschiedenis.nl/wp-content/uploads/sites/2/2025/09/lucien_petit-breton_1905_bol_d27or.jpg)


![Petit-Breton [vainqueur du Tour de France, le 4 août 1907] : [photographie de presse] / [Agence Rol]](https://tourgeschiedenis.nl/wp-content/uploads/sites/2/2025/09/lucien_petit-breton_1907_vainqueur_tour_de_france.jpg)


