1903: Eerste Tour georganiseerd door L’Auto

Van 1 tot en met 19 juli 1903 reed het peloton de allereerste Tour de France. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met nachten doorrijden...

1904: Een Tour vol ongeregeldheden

Van 2 tot en met 24 juli 1904 werd de tweede Tour de France verreden. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met een gemiddelde snelheid van...

1905: Ballon D’Alsace als eerste col

De 3ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 9 juli tot en met 30 juli in 1905. De Tour de France 1905 bestond uit 11 etappes en...
Page de couverture de la Vie au Grand Air du 4 août 1906 avec René Pottier.

1906: Inhaalrace Pottier leidt tot tourzege

De 4ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 4 juli tot en met 29 juli 1906. De Tour de France 1906 bestond uit 13 etappes en...

1908: Petit Breton wint tweede Tour

De 6ᵉ editie vond plaats van 13 juli tot en met 9 augustus 1908. De Tour de France 1908 ging over 14 etappes en circa 4.488 km. Start en...
France_blank.png: Stingderivative work: EdgeNavidad, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

1909: Francois Faber eerste buitenlandse winnaar

De 7ᵉ editie van de Tour vond plaats van 5 juli tot en met 1 augustus 1909. Er waren in de Tour de France in 1909 wel 14 etappes met een...

1910: Pyreneeën maken Tour heroïsch

De ronde startte op 3 juli en eindigde op 31 juli. In de Tour de France  1910 waren er 15 etappes over in totaal 4737 kilometer. Deze...

1911: Heroische alpencols met vele uitvallers

De ronde werd verreden van 2 tot en met 30 juli. De Tour de France 1911 bevatte wederom 15 etappes over ongeveer 5344 kilometer. Er...

1912: Tour de France winnaar op punten die niet het snelste was

De 10e Tour de France begon op 30 juni 1912 en eindigde op 28 juli. De renners reden de Tour de France  1912 weer 15 etappes en legden...

TOURGESCHIEDENIS

Geschiedenis Tour de France

1907: Straf Georget, Petit Breton wint

In 1907 vond de vijfde Tour de France plaats van 8 juli tot en met 4 augustus. De Tour de France 1907 bestond uit veertien etappes en het parcours besloeg 4488 km. De renners hielden gemiddeld 28,47 km per uur aan. Van de 93 deelnemers bereikten er 33 Parijs. De route werd met de klok mee verreden en voor het eerst vormde het westelijke Alpengebied een serieuze uitdaging. Dankzij technische vooruitgang kon er nu een auto met bandenmakers de renners volgen, een primeur. Deze editie was doorslaggevend voor verdere ontwikkeling van de koers. Deze ronde kenmerkt zich door de straf voor Emile Georget waardoor Lucienne Petit Breton wint

Tour de France 1907: Straf Georget voor fietswissel, Petit Breton wint

Lucien Petit Breton was aan het begin van de 20e eeuw een groot wielrenner. Toch had hij de Tour van 1907 niet gewonnen als zijn directe concurrent Emile Georget niet gedeklasseerd was. De Tour van 1907 leek zich aanvankelijk te ontpoppen met een dominante Émile Georget, die vijf van de eerste acht etappes won en met overmacht aan de leiding reed. Maar in de negende etappe brak zijn fietsframe bij Toulouse. In plaats van de fiets zelf te repareren, zoals de regels voorschreven, ruilde hij hem met teamgenoot Pierre-Gonzague Privat.


Dat was verboden, en de jury bestrafte hem met 500 franc. Dat leidde tot de nodige protesten. Na die protesten besloten de organisatoren de straf aan te scherpen door Georget in de uitslag van die etappe op de laatste plek te plaatsen. Daarmee verloor hij 44 punten,. Hij zakte van de eerste in het algemeen klassement naar de derde plaats en daarmee werd Lucien Petit-Breton de nieuwe leider.

Dat het toch geen geluk was bleek uit het gemiddelde snelheidsrecord van 28 km per uur. En dat hij goed kon fietsen toonde Petin Breton in 1908 weer aan toen hij zijn tweede tour won. Georget verklaarde na de Tour dat hij zich voor elke andere winnaar geschaamd zou hebben, maar niet voor Lucien Petit Breton.

Eerste Alpenetappes & mobiel fietsenherstel

Voor het eerst voerde de Tour beklimmingen in de westelijke Alpen op, en werd een auto met bandenmakers ingezet die achter het peloton aan reed voor pechhulp.

De verliezer als held?

Lucien Petit-Breton was nog relatief onbekend en reed in de ‘ponçonnée’-categorie, zonder sponsor. Hij sprong in het gat dat Georget liet vallen en controleerde daarna de koers. Hij won nog twee etappes en finishte consequent op het podium in de laatste ritten. Zo veroverde hij zijn eerste Tour-zege met een kleine, maar gestaag opbouwende voorsprong in het puntenklassement. Georget’s inspanningen in de bergen leverde hem veel bewondering op. Zelfs toen hij na het lenen van een fiets gediskwalificeerd werd. Met zijn aanvallen boeide hij het publiek als geen ander.

Wist je dat

  • Georget verloor door het wisselen van wiel zo’n 44 punten, dat was genoeg om de Tour te verliezen ondanks de voorsprong in tijd
  • Voor het eerst reed er een auto met fietsenmakers mee met het peloton om pech onderweg te verhelpen.
  • Petit-Breton was de eerste die de Tour won zonder een officieel team, hij was een ‘ponçonnée’ renner.
  • In de tweede etappe moesten de renners de Duitse vlag vermijden bij Metz, omdat hun auto’s niet welkom waren.
  • De tijdstraf van Georget was groter dan zijn voorsprong, maar in een regulier tijdklassement had hij waarschijnlijk alsnog gewonnen.

Tot slot

De Tour van 1907 combineerde sportieve intensiteit met nieuwe innovaties én dramatische wendingen. Petit-Breton werd kampioen, maar Georget bleef voor altijd legendarisch.