1903: Eerste Tour georganiseerd door L’Auto

Van 1 tot en met 19 juli 1903 reed het peloton de allereerste Tour de France. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met nachten doorrijden...

1904: Een Tour vol ongeregeldheden

Van 2 tot en met 24 juli 1904 werd de tweede Tour de France verreden. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met een gemiddelde snelheid van...

1905: Ballon D’Alsace als eerste col

De 3ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 9 juli tot en met 30 juli in 1905. De Tour de France 1905 bestond uit 11 etappes en...
Page de couverture de la Vie au Grand Air du 4 août 1906 avec René Pottier.

1906: Inhaalrace Pottier leidt tot tourzege

De 4ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 4 juli tot en met 29 juli 1906. De Tour de France 1906 bestond uit 13 etappes en...
Omschrijving: De beroemde Franse wielrenner Lucien Petit-Breton, onder andere winnaar van de Tour de France (1907 en 1908) en de eerste Milaan-San Remo (1907), op een wielerbaan zonder plaats of jaartal. [Lucien Petit-Breton is een pseudoniem van Lucien Georges Mazan, 1882-1917]

1907: Straf Georget, Petit Breton wint

In 1907 vond de vijfde Tour de France plaats van 8 juli tot en met 4 augustus. De Tour de France 1907 bestond uit veertien etappes en het...

1908: Petit Breton wint tweede Tour

De 6ᵉ editie vond plaats van 13 juli tot en met 9 augustus 1908. De Tour de France 1908 ging over 14 etappes en circa 4.488 km. Start en...
France_blank.png: Stingderivative work: EdgeNavidad, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

1909: Francois Faber eerste buitenlandse winnaar

De 7ᵉ editie van de Tour vond plaats van 5 juli tot en met 1 augustus 1909. Er waren in de Tour de France in 1909 wel 14 etappes met een...

1911: Heroische alpencols met vele uitvallers

De ronde werd verreden van 2 tot en met 30 juli. De Tour de France 1911 bevatte wederom 15 etappes over ongeveer 5344 kilometer. Er...

1912: Tour de France winnaar op punten die niet het snelste was

De 10e Tour de France begon op 30 juni 1912 en eindigde op 28 juli. De renners reden de Tour de France  1912 weer 15 etappes en legden...

TOURGESCHIEDENIS

Geschiedenis Tour de France

1910: Pyreneeën maken Tour heroïsch

De ronde startte op 3 juli en eindigde op 31 juli. In de Tour de France  1910 waren er 15 etappes over in totaal 4737 kilometer. Deze werden afgelegd door 110 deelnemers, waarvan er 69 niet zouden finishen. Voor het eerst voerde de route de renners over de ruige Pyreneeën. Deze Pyreneeën maken de Tour heroïsch, met beklimmingen van onder andere de Tourmalet, Aubisque, Aspin en Peyresourde. Deze zware nieuwigheid zorgde voor gemor in het peloton, maar gaf de wedstrijd ook zijn heldhaftige karakter. De route werd met de klok mee gereden.

France_blank.png: Stingderivative work: EdgeNavidad, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

Verloop Tour de France 1910

In de openingsetappe naar Roubaix liet Charles Crupelandt zich zien, maar Octave Lapize en François Faber waren al snel de te kloppen mannen. Faber won in de tweede en vierde etappe en stond fier aan de leiding toen de Pyreneeën in zicht kwamen. De rit van Luchon naar Bayonne werd een keerpunt. Lapize viel aan, liet rivalen achter op de Aspin en Peyresourde, maar verloor op de Aubisque tijd aan de lokale favoriet Lafourcade. In de afdaling reed Lapize echter alles en iedereen voorbij en pakte de ritzege. Vanaf dat moment ging de strijd tussen Lapize en Faber, met Garrigou als stoorzender die soms zijn landgenoot Lapize hielp. In de voorlaatste rit probeerde Faber een lange ontsnapping, maar pech gooide roet in het eten. Ook in de slotrit leek hij nog een stunt te kunnen uithalen, maar wederom was een lekke band funest. Lapize behield zijn voorsprong en won de Tour.


Eerste Pyreneeënetappe ooit in de Tour

Pyreneeën maken Tour heroïsch

Het was de eerste keer dat de Tour de France de Pyreneeën overstak. De wegen waren onverhard, steil en vol stenen. Lapize noemde de organisatoren onderweg “moordenaars” omdat de cols zo zwaar waren. Toch was het juist deze rit die hem de basis voor de eindzege gaf.

Het duel tussen Octave Lapize en Francois Faber

De strijd tussen Lapize en Faber hield het publiek tot de laatste dag in spanning. Francois Faber was sterker op het vlakke, Octave Lapize in de bergen. Het verschil in het eindklassement bedroeg slechts enkele minuten, een unicum voor die tijd.

Dodelijk ongeluk van Adolphe Helière

Op de rustdag van 14 juli zocht Helière verkoeling in zee. Hij werd verrast door sterke stroming en verdronk, ondanks pogingen van omstanders om hem te redden. Zijn dood maakte diepe indruk op renners en publiek.

Adolphe Helière 1910

Adolphe Helière 1910

Wist je dat…

  • In 1910 reden de renners voor het eerst de Pyreneeën in, met beklimmingen van onder andere de Tourmalet, Aubisque, Aspin en Peyresourde?
  • Octave Lapize tijdens de beklimming van de Aubisque de organisatoren “moordenaars” noemde vanwege de extreme zwaarte van de route?
  • De wegen in de Pyreneeën toen onverhard waren, vol stenen en kuilen, waardoor renners soms moesten lopen of hun fiets moesten dragen?
  • De strijd tussen Octave Lapize en François Faber tot de laatste dag spannend bleef, met uiteindelijk slechts enkele minuten verschil?
  • Op de rustdag van 14 juli renner Adolphe Hélière verdronk tijdens het zwemmen in zee, wat diepe indruk maakte op renners en publiek?

Een Tour om nooit te vergeten

De editie van 1910 bewees dat de bergen de ziel van de Tour zouden worden. De heroïsche gevechten in de Pyreneeën, de strijd tot in de laatste meters met Octave Lapize als winnaar en het drama van Helière maakten deze ronde legendarisch.