1903: Eerste Tour georganiseerd door L’Auto

Van 1 tot en met 19 juli 1903 reed het peloton de allereerste Tour de France. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met nachten doorrijden...

1904: Een Tour vol ongeregeldheden

Van 2 tot en met 24 juli 1904 werd de tweede Tour de France verreden. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met een gemiddelde snelheid van...

1905: Ballon D’Alsace als eerste col

De 3ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 9 juli tot en met 30 juli in 1905. De Tour de France 1905 bestond uit 11 etappes en...
Page de couverture de la Vie au Grand Air du 4 août 1906 avec René Pottier.

1906: Inhaalrace Pottier leidt tot tourzege

De 4ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 4 juli tot en met 29 juli 1906. De Tour de France 1906 bestond uit 13 etappes en...
Omschrijving: De beroemde Franse wielrenner Lucien Petit-Breton, onder andere winnaar van de Tour de France (1907 en 1908) en de eerste Milaan-San Remo (1907), op een wielerbaan zonder plaats of jaartal. [Lucien Petit-Breton is een pseudoniem van Lucien Georges Mazan, 1882-1917]

1907: Straf Georget, Petit Breton wint

In 1907 vond de vijfde Tour de France plaats van 8 juli tot en met 4 augustus. De Tour de France 1907 bestond uit veertien etappes en het...

1908: Petit Breton wint tweede Tour

De 6ᵉ editie vond plaats van 13 juli tot en met 9 augustus 1908. De Tour de France 1908 ging over 14 etappes en circa 4.488 km. Start en...
France_blank.png: Stingderivative work: EdgeNavidad, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

1909: Francois Faber eerste buitenlandse winnaar

De 7ᵉ editie van de Tour vond plaats van 5 juli tot en met 1 augustus 1909. Er waren in de Tour de France in 1909 wel 14 etappes met een...

1910: Pyreneeën maken Tour heroïsch

De ronde startte op 3 juli en eindigde op 31 juli. In de Tour de France  1910 waren er 15 etappes over in totaal 4737 kilometer. Deze...

1911: Heroische alpencols met vele uitvallers

De ronde werd verreden van 2 tot en met 30 juli. De Tour de France 1911 bevatte wederom 15 etappes over ongeveer 5344 kilometer. Er...

TOURGESCHIEDENIS

Geschiedenis Tour de France

1914: Laatste Tour de France vóór WOI, zwaar en gedenkwaardig

De twaalfde editie van de Tour de France vond plaats van 28 juni tot en met 26 juli 1914. De Tour de France 1914 bevatte 15 etappes over een afstand van ongeveer 5.380 kilometer. De gemiddelde snelheid van de renners was 26,835 km/u. Aan de start verschenen 145 deelnemers, maar slechts 55 haalden de eindstreep in Parijs. De koers liep tegen de klok in rondom Frankrijk. Op de eerste dag viel de start samen met de moord op Franz Ferdinand, wat snel zou leiden tot de Eerste Wereldoorlog. Dit was voorlopig de laatste Tour de France vóór WOI. De Tour de France werd niet gereden van 1915 tm 1918 en zou pas in 1919 weer opnieuw worden gereden.

France_blank.png: Stingderivative work: EdgeNavidad, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

Hoe verliep de Tour de France 1914?

Favoriet voor de Tourzege was Philippe Thys, de winnaar van 1913, samen met zijn teamgenoot Henri Pélissier. Onder de deelnemers waren er maar liefst elf deelnemers di een eerdere Tour de France wonnen of later zouden winnen. Nog altijd een record. De Australiërs Don Kirkham en Iddo Munro namen als eersten deel en finishten respectievelijk als 17e en 20e.


Thys nam de leiding al op de eerste dag en gaf deze niet echt uit handen. Jean Rossius won de tweede etappe en Thys en Rossius stonden precies gelijk in tijd. Na de zesde etappe nam Thys afstand en gaf het geel niet meer af. In de veertiende etappe, van Longwy naar Duinkerke, brak had Thys pech met zijn fiets en kreeg ongeoorloofde hulp bij de reparatie. Ondanks de tijdstraf hield hij de leiding. In de slotetappe probeerde Henri Pelissier nog aan te vallen, maar Thys finishte in het wiel van Pélissier. Hij behield dus de leiding en won voor de tweede keer op rij.

Philippe Thys versus Henri Pélissier

Thys was de onbetwiste leider van deze Tour de France, slim en vastberaden. Hij toonde uitzonderlijke fysieke kracht en strategisch inzicht door ondanks tegenslagen de leiding vast te houden. Henri Pélissier bleef in zijn wiel, maar Thys’ standvastigheid maakte het verschil.

Pech in etappe veertien van de ronde

Toen Thys in de veertiende etappe hard viel, brak zijn wiel. Hij trok zelf naar een fietsenmaker en kocht een nieuw wiel om zijn fiets weer op de weg te krijgen. Die hulp leverde hem een straf van dertig minuten op. Toen hij finishte, stond hij op het randje van de nederlaag, maar zijn voorsprong was nog net genoeg.

Frans publiek hindert eigen Franse zege

In de laatste etappe droomden Franse supporters van een overwinning van Henri Pélissier. Pélissier probeerde nog te ontsnappen maat verklaarde later dat het door de grote drommen toeschouwers langs de weg onmogelijk was om weg te rijden van Thys. Het publiek blokkeerde volgens hem een ontsnappingspoging en zorgde er zo indirect voor dat Thys in het wiel kon blijven. Daarmee redde de Belg volgens Henri Pélissier zijn Tourzege met Franse hulp, niet door overstijgende kracht maar door zijn kracht tijdens de ronde. Later zou blijken dat Pélissier niet in staat was geweest meer dan enkele meters verschil te maken.

Wist je over de laatste Tour de France vóór de eerste Wereldoorlog?

  • dat dit de laatste Tour voor vijf jaar was vanwege de oorlog die een week na afloop begon
  • dat drie oud Tourwinnaars van vóór 1911 (Lucien Petit-Breton, François Faber en Octave Lapize) zouden sterven in de eerste Wereldoorlog.
  • dat Thys de tweede meervoudige Tourwinnaar werd na Ottavio Bottecchia, en later als eerste werd die record gebroken in 1920 met zijn derde titel
  • dat de Australiërs voor het eerst deelnamen, en de ronde ook uitreden.

Tot besluit over de Tour de France in 1914

De Tour van 1914 was niet alleen zwaar en gedenkwaardig, maar ook beladen met de dreiging van wat komen ging. Philippe Thys toonde zich opnieuw de sterkste, met een tweede opeenvolgende eindzege ondanks pech en een forse tijdstraf. Zijn kalmte en koersinzicht hielden hem overeind tegen de aanvallen van Henri Pélissier. Toch hing er een schaduw over deze editie: de start viel samen met de moord op Franz Ferdinand, en kort na de finish brak de Eerste Wereldoorlog uit. Het zou vijf jaar duren voordat het peloton weer aan de start verscheen. Daarmee werd 1914 een symbolisch slotakkoord van een tijdperk, waarin de Tour nog puur sportief leek, maar de wereld eromheen voorgoed veranderde.