1903: Eerste Tour georganiseerd door L’Auto

Van 1 tot en met 19 juli 1903 reed het peloton de allereerste Tour de France. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met nachten doorrijden...

1904: Een Tour vol ongeregeldheden

Van 2 tot en met 24 juli 1904 werd de tweede Tour de France verreden. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met een gemiddelde snelheid van...

1905: Ballon D’Alsace als eerste col

De 3ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 9 juli tot en met 30 juli in 1905. De Tour de France 1905 bestond uit 11 etappes en...
Page de couverture de la Vie au Grand Air du 4 août 1906 avec René Pottier.

1906: Inhaalrace Pottier leidt tot tourzege

De 4ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 4 juli tot en met 29 juli 1906. De Tour de France 1906 bestond uit 13 etappes en...
Omschrijving: De beroemde Franse wielrenner Lucien Petit-Breton, onder andere winnaar van de Tour de France (1907 en 1908) en de eerste Milaan-San Remo (1907), op een wielerbaan zonder plaats of jaartal. [Lucien Petit-Breton is een pseudoniem van Lucien Georges Mazan, 1882-1917]

1907: Straf Georget, Petit Breton wint

In 1907 vond de vijfde Tour de France plaats van 8 juli tot en met 4 augustus. De Tour de France 1907 bestond uit veertien etappes en het...

1908: Petit Breton wint tweede Tour

De 6ᵉ editie vond plaats van 13 juli tot en met 9 augustus 1908. De Tour de France 1908 ging over 14 etappes en circa 4.488 km. Start en...
France_blank.png: Stingderivative work: EdgeNavidad, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

1909: Francois Faber eerste buitenlandse winnaar

De 7ᵉ editie van de Tour vond plaats van 5 juli tot en met 1 augustus 1909. Er waren in de Tour de France in 1909 wel 14 etappes met een...

1910: Pyreneeën maken Tour heroïsch

De ronde startte op 3 juli en eindigde op 31 juli. In de Tour de France  1910 waren er 15 etappes over in totaal 4737 kilometer. Deze...

1911: Heroische alpencols met vele uitvallers

De ronde werd verreden van 2 tot en met 30 juli. De Tour de France 1911 bevatte wederom 15 etappes over ongeveer 5344 kilometer. Er...

TOURGESCHIEDENIS

Geschiedenis Tour de France

1919: Zware ronde als symbool voor de eerste Wereldoorlog

Deze dertiende Tour de France werd verreden in 1919 nadat de Ronde van Frankrijk 4 jaar niet gereden was als gevolg van de Eerste Wereldoorlog. De Tour de France 1919 vond plaats van 29 juni tot en met 27 juli en bestond uit 15 etappes over in totaal ongeveer 5560 km. De gemiddelde snelheid was slechts 24,056 km/u, de traagste ooit. Van de 67 deelnemers haalden er slechts 10 de finish in Parijs, de rest viel uit of kwam onherstelbaar gehavend aan. De koers verliep tegen de klok in, over verwoeste wegen, met nog steeds sporen van de oorlog zichtbaar in het landschap en de organisatie. Het was de langste ronde tot dan toe en zelfs de organisatie van eten en bevoorrading was uitzonderlijk geregeld – een primeur in vergelijking met voorgaande jaren.

Verloop van de Tour de France 1919

Veel ervaren renners waren minder goed voorbereid, de jonge garde miste wedstrijdritme en de oorlog had veel talent verloren: Faber, Lapize en Petit-Breton overleden. Thys en Defraye waren nog aanwezig, maar Firmin Lambot verraste door het eindklassement te winnen. Eugène Christophe droeg vanaf etappe tien als eerste de gele trui ooit. Deze gele trui was een nieuw symbool om de leider zichtbaar te maken en zou nooit meer verdwijnen. Na pech van Henri Pélissier en diverse valpartijen nam Christophe de leiding. In de voorlaatste etappe brak zijn vork op een kasseistrook en verloor ruim 2 uur en 28 minuten en daarmee de Tour. Lambot profiteerde en gaf de leiding niet meer af.


Lambot, Alavoine, Christophe

Firmin Lambot eindigde eerste, met Jean Alavoine op de tweede plek op 1 u 42 min 54 sec en Eugène Christophe derde op 2 u 26 min 31 sec. Christophe werd vereeuwigd als de eerste drager van het gele tricot, en Lambot vestigde zich als de eerste winnaar van de Tour na de oorlog, sterk en herrezen uit het puin.

Tour De France 1919 - Numerius

Bron: Openverse. Numerius | BY-ND

Het gevecht van Christophe met zijn vork in de ronde van Frankrijk

Eugène Christophe was sterk in de bergen en droeg de gele trui. In de voorlaatste etappe brak zijn vork op een kasseihelling en hij moest lopen naar een werkplaats in Valencienne, de fiets repareren en weer opstarten. Hij verloor bijna drie uur maar bleef vastberaden. Ook in 1913 verloor hij al tijd op deze manier en ook nu weer sloeg het noodlot toe. Later organiseerde de krant ‘L’Auto’ een solidariteitscollecte waardoor Christophe meer geld aan de Tour de France overhield dan de winnaar Lambot.

De eerste gele trui

Omdat de renners gewoonlijk allemaal grijze overhemden droegen, kon men de leider niet herkennen. De organisatie besloot halverwege deze Tour een gele trui te introduceren. Christophe was de eerste die hem droeg, een symbool dat sindsdien niet meer weg te denken is uit de koers. Waarom geel? De sportkrant l’Auto (Het huidige l’Équipe) werd gedrukt op geel krantenpapier. De gele trui staat dus in verband met de Franse sportkrant die nog altijd geel is, net als de Gazetta Dello Sport in Italië roze en de roze trui de leiderstrui is van de Giro.

Sujet : Lambot, Firmin (1886-1964)Tour de France (course cycliste) Coureurs cyclistes -- Paris (France) Paris (France) -- Parc des princes Référence bibliographique : Rol, 55182 Appartient à l’ensemble documentaire : Pho20Rol Appartient à l’ensemble documentaire : GG14182 Appartient à l’ensemble documentaire : MnS000 Image de presse Couverture : 27 juillet 1919 Langue : français

Bron: Wikimedia Commons. Agence Rol. Agence photographique (commanditaire) | Bibliothèque nationale de France

Wist je dat?

  • Deze editie had de laagste aantal finishers ooit, namelijk 10 van 67.
  • De koers was de langste tot dan toe met 5.560 km, enkel in 1926 was het parcours nog langer.
  • Drie voormalige winnaars tijdens de oorlog waren omgekomen, slechts twee voorgaande winnaars (Thys en Defraye) deden mee in 1919.
  • De organisatie voor het eerst voor eten onderweg zorgde, een stap vooruit
  • De herintroductie van de Tour liep over verwoeste wegen met een uitgedund en uitgeput peloton.

Revival van de Tour de France in 1919

De Tour van 1919 stond symbool voor herstel, doorzettingsvermogen en vernieuwing. De race proefde van de wederopbouw, het gezin van oorlog en van sportieve veerkracht waarbij Firmin Lambot zijn naam veiligstelde in de wielergeschiedenis.