1903: Eerste Tour georganiseerd door L’Auto

Van 1 tot en met 19 juli 1903 reed het peloton de allereerste Tour de France. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met nachten doorrijden...

1904: Een Tour vol ongeregeldheden

Van 2 tot en met 24 juli 1904 werd de tweede Tour de France verreden. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met een gemiddelde snelheid van...

1905: Ballon D’Alsace als eerste col

De 3ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 9 juli tot en met 30 juli in 1905. De Tour de France 1905 bestond uit 11 etappes en...
Page de couverture de la Vie au Grand Air du 4 août 1906 avec René Pottier.

1906: Inhaalrace Pottier leidt tot tourzege

De 4ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 4 juli tot en met 29 juli 1906. De Tour de France 1906 bestond uit 13 etappes en...
Omschrijving: De beroemde Franse wielrenner Lucien Petit-Breton, onder andere winnaar van de Tour de France (1907 en 1908) en de eerste Milaan-San Remo (1907), op een wielerbaan zonder plaats of jaartal. [Lucien Petit-Breton is een pseudoniem van Lucien Georges Mazan, 1882-1917]

1907: Straf Georget, Petit Breton wint

In 1907 vond de vijfde Tour de France plaats van 8 juli tot en met 4 augustus. De Tour de France 1907 bestond uit veertien etappes en het...

1908: Petit Breton wint tweede Tour

De 6ᵉ editie vond plaats van 13 juli tot en met 9 augustus 1908. De Tour de France 1908 ging over 14 etappes en circa 4.488 km. Start en...
France_blank.png: Stingderivative work: EdgeNavidad, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

1909: Francois Faber eerste buitenlandse winnaar

De 7ᵉ editie van de Tour vond plaats van 5 juli tot en met 1 augustus 1909. Er waren in de Tour de France in 1909 wel 14 etappes met een...

1910: Pyreneeën maken Tour heroïsch

De ronde startte op 3 juli en eindigde op 31 juli. In de Tour de France  1910 waren er 15 etappes over in totaal 4737 kilometer. Deze...

1911: Heroische alpencols met vele uitvallers

De ronde werd verreden van 2 tot en met 30 juli. De Tour de France 1911 bevatte wederom 15 etappes over ongeveer 5344 kilometer. Er...

TOURGESCHIEDENIS

Geschiedenis Tour de France

1920: Philippe Thys wint zijn derde Tour de France

De Tour de France 1920 was alweer de 14e editie en vond plaats van 27 juni tot en met 27 juli. De race bestond uit 15 etappes en besloeg in totaal ongeveer 5.503 kilometer. De renners hielden gemiddeld 24,072 km per uur aan, een lichte verbetering na de traagste Tour ooit in 1919. Aan de start stonden 113 renners, verdeeld over professionele en amateurploegen. Van hen haalden slechts 22 de finish in Parijs. De koers werd tegen de klok in verreden, langs de grenzen van Frankrijk. De organisatie was nog altijd beperkt, renners moesten zichzelf bevoorraden in dorpen of uit bronnen onderweg.

Het verloop de de Tour de France 1920

Firmin Lambot kwam in 1920 aan de start als titelverdediger. In 1919 had hij de allereerste Tour na de oorlog gewonnen, een editie die zwaar werd gekenmerkt door kapotte wegen en de schaarste in Frankrijk. Hij behoorde dus tot de favorieten samen met Christophe en Pélissier. Maar Philippe Thys, winnaar van 1913 en 1914 maar uitvaller in 1919 bleek dankzij een intensieve wintertraining de toonaangevende renner. Hij nam de leiding vanaf de tweede etappe en raakte die niet meer kwijt. De eerste vijf etappes eindige hij al steeds bij eerste vijf. In totaal won hij de Tour van 1920 vier etappes en werd nog eens zeven keer tweede.


Philippe Thys blijft Hector Heusgem en Firmin Lambot ruim voor

De strijd verliep dus tussen Philippe Thys, Hector Heusghem en Firmin Lambot. In de Pyreneeën klom Lambot sterk, maar Thys klom nog beter en veroverde zijn voorsprong gestaag. In de Alpen gaf hij nog wel eens wat toe, maar wist de aanvallen te pareren. Daardoor verstevigde hij zijn leiderstrui. Philippe Thys pakte met overmacht zijn derde Tourzege, als eerste renner in de geschiedenis die dit lukte. Hector Heusghem werd tweede, op 57 minuten en 21 seconden, gevolgd door Firmin Lambot op 1 uur 39 minuten 35 seconden. Lambot zou enkele jaren later Tourwinnaar worden en staat bekend als een van de meest taaie renners van zijn generatie.

De heroiek van de Tour: Honoré Barthélémy

Een van de meest indrukwekkende prestaties van de Tour 1920 werd geleverd door de Fransman Honoré Barthélémy. Tijdens de etappe naar Les Sables-d’Olonne kwam hij zwaar ten val. Hij brak zijn neus en liep ernstige verwondingen aan zijn gezicht op, waarbij hij aan één oog vrijwel blind werd. Desondanks stapte hij weer op de fiets. Het beeld van Barthélémy die gehavend, bebloed en halfblind, die dag doorreed, maakte diepe indruk. Om zijn evenwicht te bewaren moest hij zijn stuur aanpassen. Hij haalde Parijs, een heldendaad die in de kranten bijna net zo veel aandacht kreeg als de overwinning van Thys. Zijn verhaal groeide uit tot een symbool van doorzettingsvermogen in de barre Tours van het interbellum. Barthélémy zou later ene glazen oog krijgen en bleef nog tot 1927 profwielrenner.

Belgische dominantie in de Tour 1920

in de beginfase was er weinig koersplezier omdat Belgische renners alles domineerden. Henri Desgrange, de koersdirecteur, wilde de Tour zelfs stilleggen na tien etappes, maar dat kon net worden tegengehouden. De prestaties van Thys gaven de race uiteindelijk het drama dat het nodig had.

Wist je dat?

  • Philippe Thys was de eerste renner met drie Tourzeges ooit.
  • Belgen wonnen 12 van de 15 etappes, en de eerste zeven posities in het eindklassement waren Belgisch.
  • In de warme etappes haakte na vier ritten al meer dan de helft van de renners af.
  • De Tour bleef ruw terrein aandoen over verwoeste wegen na de oorlog
  • iedereen was strikt verplicht zichzelf te bevoorraden.