De Tour de France van 1908 werd gekenmerkt door twee belangrijke feiten: Omdat de oprichter van de Tour Henri Desgrange een hekel had aan sponsors eiste hij in 1908 dat alle deelnemers op frames van de tourorganisatie zouden rijden. De rijders mochten hun fietsen zelf opbouwen. Een besluit waar de Tourorganisatie een jaar later alweer op terg zou komen. Verder was de Tour van 1908 de eerste Tour met een winnaar die al eerder een Tour de France had gewonnen. Reden om eens in beeld te brengen wie Lucien Petit Breton eigenlijk was:
Lucien Petit Breton heette eigenlijk Lucien Georges Mazan. Hij was geboren in Plessé in 1882. Op jonge leeftijd verhuisde hij met zijn ouders van Bretagne naar Buenos Aires. Daarom kreeg hij als wielrenner als bijnaam “De Argentijn”. Lucien Mazan won op 16-jarige leeftijd een fiets in een loterij. Dat werd de start van een wielercarriere. Eerst werd hij baanwielrenner in Argentinë. Daarbij werd hij zelfs Argentijns kampioen. Zijn vader was Horlogemaker en accepteerde niet dat Mazan wielrenner werd. Uit protest koos Lucien Mazan er voor als achternaam Breton op zijn wielerlicentie te zetten. Omdat er nog een renner was met de naam Breton werd daar later nog “Petit” aan toegevoegd.
In 1902 moest Petit Breton op 20-jarige leeftijd in militaire dienst in Frankrijk. Hij verbeterde het wereld uurrecord en reend 41 km en 110 meter. Ook won in die periode diverse baanwedstrijden zoals de fameuze Bol D’Or, een 24 uurs wedstrijd waar hij achter een derny 852 km reed. Na eerdere deelname in de Tour de France en overwinningen zoals Parijs-Tours won Petit Breton in zowel 1907 als 1908 de Tour de France.
De carriere van Petit Breton werd zoals voor zovele wielrenners gold onderbroken door de eerste wereldoorlog. Een noodlottig auto-ongeval kostte hem tijdens die oorlog in 1917 het leven.