De 6ᵉ editie vond plaats van 13 juli tot en met 9 augustus 1908. De Tour de France 1908 ging over 14 etappes en circa 4.488 km. Start en finish waren in Parijs, met een route via steden als Metz, Grenoble, Bordeaux, terug naar Parijs. De Tour de France van 1908 is de eerste ronde met een winnaar die al eerder een Tour de France had gewonnen: Petit Breton wint zijn tweede Tour
Wedstrijdverloop Tour de France 1908
Lucien Petit-Breton was vooraf favoriet, en bevestigde dat door vijf etappezeges in deze ronde van Ferankrijk in de wacht te slepen. Hij domineerde en werd de eerste renner met twee Tourzeges op zijn naam.
Lucien Petit Breton, de Argentijn, wint tweede Tour
De Tour van 1908 was de eerste Tour met een winnaar die al eerder een Tour de France had gewonnen. Reden om eens in beeld te brengen wie Lucien Petit Breton eigenlijk was:
Lucien Petit Breton heette eigenlijk Lucien Georges Mazan. Hij was geboren in Plessé in 1882. Op jonge leeftijd verhuisde hij met zijn ouders van Bretagne naar Buenos Aires. Daarom kreeg hij als wielrenner als bijnaam “De Argentijn”. Lucien Mazan won op 16-jarige leeftijd een fiets in een loterij. Dat werd de start van een wielercarriere. Eerst werd hij baanwielrenner in Argentinë. Daarbij werd hij zelfs Argentijns kampioen. Zijn vader was Horlogemaker en accepteerde niet dat Mazan wielrenner werd. Uit protest koos Lucien Mazan er voor als achternaam Breton op zijn wielerlicentie te zetten. Omdat er nog een renner was met de naam Breton werd daar later nog “Petit” aan toegevoegd.
In 1902 moest Petit Breton op 20-jarige leeftijd in militaire dienst in Frankrijk. Hij verbeterde het werelduurrecord en reed 41 km en 110 meter. Ook won in die periode diverse baanwedstrijden zoals de fameuze Bol D’Or, een 24 uurs wedstrijd waar hij achter een derny 852 km reed. Na eerdere deelname in de Tour de France en overwinningen zoals Parijs-Tours won Petit Breton in zowel 1907 als 1908 de Tour de France. De carriere van Petit Breton werd zoals voor zovele wielrenners gold onderbroken door de eerste wereldoorlog. Een noodlottig auto-ongeval kostte hem tijdens die oorlog in 1917 het leven.
- Bron: Wikimedia Commons. Agence Rol | Bibliothèque nationale de France
- Bron: Wikimedia Commons. Agence Rol | Bibliothèque nationale de France
- Bron: Wikimedia Commons. Agence Rol | This file comes from Gallica Digital Library and is available under the digital ID btv1b532246414
- Bron: Wikimedia Commons. Agence Rol | Bibliothèque nationale de France
- Bron: Wikimedia Commons. Agence Rol. Agence photographique (commanditaire) | Bibliothèque nationale de France
- Bron: Wikimedia Commons. Agence Rol. Agence photographique (commanditaire) | Bibliothèque nationale de France
- Bron: Wikimedia Commons. Agence Rol. Agence photographique (commanditaire) | Bibliothèque nationale de France
Bandenreparaties door te wisselen
Voor het eerst werden demonteerbare banden gebruikt, waardoor fietsers hun fiets efficiënter konden repareren en minder tijd verloren door lekke banden. Dit was een belangrijke verandering ten opzichte van voorgaande jaren, waar lekke banden een belangrijke oorzaak van vertraging waren.
Want in eerdere edities van de Tour de France waren lekke banden een groot probleem. Nu kon een lekke band snel verwijderd en vervangen worden, in plaats van tijd te hoeven besteden aan het plakken ervan.
Marie Marvingt, pionier in het vrouwenwielrennen
Marie Marvingt, topatlete, pilote en avonturier, vroeg deel te nemen, maar werd geweigerd omdat de Tour alleen voor mannen was. Ze reed de route daarna solo af, als statement voor het vrouwenwielrennen.
Geen sponsorfietsen
De Tour de France van 1908 werd gekenmerkt door twee belangrijke feiten: Omdat de oprichter van de Tour Henri Desgrange een hekel had aan sponsors eiste hij in 1908 dat alle deelnemers op frames van de tourorganisatie zouden rijden. De rijders mochten hun fietsen zelf opbouwen. Een besluit waar de Tourorganisatie een jaar later alweer op terug zou komen.
Wist je dat…
- Lucien Petit-Breton in 1908 de eerste renner werd die de Tour de France twee keer op rij won?
- Hij in die editie maar liefst vijf etappes op zijn naam schreef en het klassement van start tot finish domineerde?
- Petit-Breton eigenlijk Lucien Georges Mazan heette en de bijnaam “De Argentijn” kreeg omdat hij als kind naar Buenos Aires verhuisde?
- In 1908 voor het eerst demonteerbare banden werden gebruikt, waardoor renners veel sneller een lekke band konden vervangen?
- Marie Marvingt, een Franse sportpionier, de volledige Tourroute solo reed nadat haar deelname was geweigerd omdat de Tour alleen voor mannen was?
Professionalisering van de grote ronde
De Tour van 1908 bevestigde de dominantie van Lucien Petit-Breton en markeerde een nieuwe stap in de professionalisering van de koers. Met zijn tweede opeenvolgende eindzege schreef hij geschiedenis en zette hij een standaard voor consistentie en koersinzicht. De introductie van technische vernieuwingen, zoals demonteerbare banden, maakte het peloton sneller en flexibeler, terwijl de deelname van pioniers als Marie Marvingt liet zien dat de aantrekkingskracht van de Tour verder reikte dan alleen de mannen in het klassement. Het was een editie waarin tactiek, uithoudingsvermogen en innovatie samenkwamen, en die de Tour stevig verankerde als het grootste wielerevenement ter wereld.



![Petit-Breton [9 août 1908] : [photographie de presse] / [Agence Rol]](https://tourgeschiedenis.nl/wp-content/uploads/sites/2/2025/09/lucien_petit-breton_1908_vainqueur_tour_de_france-639x1024.jpg)



