1903: Eerste Tour georganiseerd door L’Auto

Van 1 tot en met 19 juli 1903 reed het peloton de allereerste Tour de France. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met nachten doorrijden...

1904: Een Tour vol ongeregeldheden

Van 2 tot en met 24 juli 1904 werd de tweede Tour de France verreden. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met een gemiddelde snelheid van...

1905: Ballon D’Alsace als eerste col

De 3ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 9 juli tot en met 30 juli in 1905. De Tour de France 1905 bestond uit 11 etappes en...
Page de couverture de la Vie au Grand Air du 4 août 1906 avec René Pottier.

1906: Inhaalrace Pottier leidt tot tourzege

De 4ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 4 juli tot en met 29 juli 1906. De Tour de France 1906 bestond uit 13 etappes en...
Omschrijving: De beroemde Franse wielrenner Lucien Petit-Breton, onder andere winnaar van de Tour de France (1907 en 1908) en de eerste Milaan-San Remo (1907), op een wielerbaan zonder plaats of jaartal. [Lucien Petit-Breton is een pseudoniem van Lucien Georges Mazan, 1882-1917]

1907: Straf Georget, Petit Breton wint

In 1907 vond de vijfde Tour de France plaats van 8 juli tot en met 4 augustus. De Tour de France 1907 bestond uit veertien etappes en het...

1908: Petit Breton wint tweede Tour

De 6ᵉ editie vond plaats van 13 juli tot en met 9 augustus 1908. De Tour de France 1908 ging over 14 etappes en circa 4.488 km. Start en...
France_blank.png: Stingderivative work: EdgeNavidad, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

1909: Francois Faber eerste buitenlandse winnaar

De 7ᵉ editie van de Tour vond plaats van 5 juli tot en met 1 augustus 1909. Er waren in de Tour de France in 1909 wel 14 etappes met een...

1910: Pyreneeën maken Tour heroïsch

De ronde startte op 3 juli en eindigde op 31 juli. In de Tour de France  1910 waren er 15 etappes over in totaal 4737 kilometer. Deze...

1911: Heroische alpencols met vele uitvallers

De ronde werd verreden van 2 tot en met 30 juli. De Tour de France 1911 bevatte wederom 15 etappes over ongeveer 5344 kilometer. Er...

TOURGESCHIEDENIS

Geschiedenis Tour de France

1927: Nicolas Frantz klimt naar de top in de Tour

De 21e Tour de France begon op 19 juni 1927 in Parijs en eindigde daar op 17 juli. De renners reden 24 etappes en legden samen 5.398 kilometer af. De gemiddelde snelheid lag op 27,2 km/u. Van de 142 deelnemers haalden slechts 39 de finish. De route liep tegen de klok in, via het westen, zuiden en oosten van Frankrijk. De organisatie voerde een opvallende wijziging door: de vlakke etappes werden gereden als ploegentijdritten. Teams vertrokken met vijftien minuten tussenruimte, waardoor renners elkaar niet konden volgen. Het doel was om meer individuele strijd te creëren. De bergetappes bleven klassiek, met een gezamenlijke start. Deze opzet maakte het klassement grilliger, maar ook moeilijker te volgen. De sterkste ploegen domineerden, terwijl de touriste-routiers vaak kansloos achterbleven.

Van chaos naar controle

Francis Pélissier won de eerste etappe en droeg het geel. Hij bleef leider tot etappe zes, maar moest toen ziek opgeven. Ferdinand Le Drogo nam over, maar overschatte zichzelf in zijn geboortestreek. Hij reed zich stuk op de aanmoedigingen van het publiek en verloor twintig minuten.
Hector Martin nam het geel over, maar kon het niet vasthouden. In de elfde etappe, de eerste bergrit, ontsnapte Michele Gordini. Hij reed een gat van 45 minuten, maar kreeg materiaalpech en werd ingerekend. Nicolas Frantz won die rit en nam het geel. Hij reed sterk in de Alpen, won meerdere ritten en bouwde een voorsprong van ruim een uur op. In de laatste week hoefde hij alleen nog maar te consolideren. Maurice De Waele en Julien Vervaecke probeerden aan te vallen, maar kwamen niet dichterbij.


Nicolas Frantz: de Luxemburger in het geel

Nicolas Frantz had al twee keer als tweede geëindigd. In 1927 was hij klaar voor de overwinning.
Hij reed slim, spaarde zijn krachten en sloeg toe in de bergen. Hij won drie etappes en reed van Bayonne tot Parijs in het geel. Zijn voorsprong op De Waele bedroeg bijna twee uur. Frantz werd de eerste Luxemburger die de Tour won. In 1928 zou hij dat kunstje herhalen, en zelfs van start tot finish in het geel rijden.

Ferdinand Le Drogo: te veel enthousiasme

In de zevende etappe reed Ferdinand Le Drogo in het geel door zijn geboortestreek. Het publiek juichte hem toe, hij demarreerde en reed zich los van zijn ploeg. Maar de inspanning kostte hem te veel energie. Hij viel terug, verloor twintig minuten en het geel. Zijn overmoed werd hem fataal.

Gordini en de geheime ontsnapping

Michele Gordini, een touriste-routier, ontsnapte in de elfde etappe zonder dat het peloton het doorhad.
Hij bouwde een voorsprong van 45 minuten en was virtueel leider. Maar zijn fiets begaf het in de bergen. Hij moest stoppen en werd ingehaald. Frantz nam het geel over en gaf het niet meer af.

De Fiets van Nicolas France uit 1927

Wist je dat…?

  • De Tour van 1927 voor het eerst ploegentijdritten kende?
  • Michele Gordini werd uitgeroepen tot beste klimmer, al was dat nog geen offici�le trui?
  • Slechts 39 van de 142 renners de finish haalden?
  • De gemiddelde etappelengte daalde van 338 naar 221 kilometer?

Tot besluit over de Tour de France in 1927

De Tour van 1927 was een experiment. De ploegentijdritten veranderden het koersbeeld, maar maakten de wedstrijd niet spannender.
Nicolas Frantz reed als een kampioen, met kracht en koersinzicht. Le Drogo viel door enthousiasme, Gordini toonde lef, maar Frantz bleef koel.
Het was een Tour waarin tactiek, teamspel en karakter het verschil maakten.