1903: Eerste Tour georganiseerd door L’Auto

Van 1 tot en met 19 juli 1903 reed het peloton de allereerste Tour de France. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met nachten doorrijden...

1904: Een Tour vol ongeregeldheden

Van 2 tot en met 24 juli 1904 werd de tweede Tour de France verreden. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met een gemiddelde snelheid van...

1905: Ballon D’Alsace als eerste col

De 3ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 9 juli tot en met 30 juli in 1905. De Tour de France 1905 bestond uit 11 etappes en...
Page de couverture de la Vie au Grand Air du 4 août 1906 avec René Pottier.

1906: Inhaalrace Pottier leidt tot tourzege

De 4ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 4 juli tot en met 29 juli 1906. De Tour de France 1906 bestond uit 13 etappes en...
Omschrijving: De beroemde Franse wielrenner Lucien Petit-Breton, onder andere winnaar van de Tour de France (1907 en 1908) en de eerste Milaan-San Remo (1907), op een wielerbaan zonder plaats of jaartal. [Lucien Petit-Breton is een pseudoniem van Lucien Georges Mazan, 1882-1917]

1907: Straf Georget, Petit Breton wint

In 1907 vond de vijfde Tour de France plaats van 8 juli tot en met 4 augustus. De Tour de France 1907 bestond uit veertien etappes en het...

1908: Petit Breton wint tweede Tour

De 6ᵉ editie vond plaats van 13 juli tot en met 9 augustus 1908. De Tour de France 1908 ging over 14 etappes en circa 4.488 km. Start en...
France_blank.png: Stingderivative work: EdgeNavidad, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

1909: Francois Faber eerste buitenlandse winnaar

De 7ᵉ editie van de Tour vond plaats van 5 juli tot en met 1 augustus 1909. Er waren in de Tour de France in 1909 wel 14 etappes met een...

1910: Pyreneeën maken Tour heroïsch

De ronde startte op 3 juli en eindigde op 31 juli. In de Tour de France  1910 waren er 15 etappes over in totaal 4737 kilometer. Deze...

1911: Heroische alpencols met vele uitvallers

De ronde werd verreden van 2 tot en met 30 juli. De Tour de France 1911 bevatte wederom 15 etappes over ongeveer 5344 kilometer. Er...

TOURGESCHIEDENIS

Geschiedenis Tour de France

1929: De zieke winnaar en de gebroken vork

De 23e Tour de France begon op 30 juni 1929 in Parijs en eindigde daar op 28 juli. De renners reden 22 etappes en legden samen 5.286 kilometer af. De gemiddelde snelheid lag op 28,3 km/u. Van de 155 deelnemers haalden slechts 60 de finish. De route liep tegen de klok in, via het westen, zuiden en oosten van Frankrijk. De organisatie experimenteerde opnieuw met ploegentijdritten in drie etappes, maar het publiek haakte af. De meeste ritten kregen weer een gezamenlijke start. Sponsorteams waren officieel verboden, maar in de praktijk werkten renners van dezelfde ploeg gewoon samen.
Na afloop was Tourbaas Henri Desgrange woedend. Hij vond dat de sterkste renner moest winnen, niet de sterkste ploeg. Daarom schafte hij vanaf 1930 de merkenploegen af en introduceerde nationale teams.

Fontan valt, De Waele wint

De Tour begon met Aimé Dossche in het geel. Maurice De Waele nam de leiding over in etappe vier. In de Pyreneeën kwam Victor Fontan sterk opzetten. Hij won tijd en nam het geel over. Maar in etappe tien sloeg het noodlot toe. Fontan brak zijn voorvork, volgens sommigen door een hond, volgens anderen door een goot. Hij ging van deur tot deur op zoek naar een fiets. Uiteindelijk reed hij 145 kilometer met zijn kapotte fiets op de rug. Aan het eind van de dag gaf hij op, in tranen. De Waele heroverde het geel, maar werd ziek in Grenoble. Zijn ploeg Alcyon vroeg om uitstel van de start, wat werd toegestaan. De Waele werd letterlijk op de fiets gezet en zijn ploeg reed als een muur om hem heen. Hij verloor slechts 13 minuten en bleef leider. In de Alpen herstelde hij langzaam. Hij won zelfs de 20e etappe en kwam als winnaar in Parijs aan.


Maurice De Waele: de zieke kampioen

Maurice De Waele reed een slimme Tour. Hij won twee etappes en reed constant. Zijn overwinning kwam niet door brute kracht, maar door ploegenspel. Alcyon beschermde hem, reed gaten dicht en hield concurrenten uit de wind. Desgrange vond dat onacceptabel. Hij wilde een individuele strijd, geen tactisch schaakspel. De Waele werd de laatste winnaar onder het oude systeem.

Victor Fontan: de gebroken droom

Fontan reed sterk in de bergen en nam het geel. Hij was de eerste Fransman in jaren die kans maakte op de eindzege. Zijn val in etappe tien was dramatisch. Hij zocht uren naar een fiets, reed met zijn kapotte frame op de rug en gaf uiteindelijk op. Zijn verhaal raakte het publiek. Journalisten pleitten voor regelwijziging. In 1930 werd de regel afgeschaft: renners mochten voortaan van fiets wisselen.

De drie leiders in één trui

Na etappe zeven stonden Frantz, Leducq en Fontan exact gelijk in tijd. Er was geen regel voor deze situatie. Daarom kregen ze alledrie de gele trui. Het was de enige keer in de Tourgeschiedenis dat drie renners tegelijk in het geel reden.

Wist je dat…?

  • Maurice De Waele de Tour won terwijl hij ziek was?
  • Victor Fontan 145 kilometer reed met een kapotte fiets op zijn rug?
  • De Tour van 1929 leidde tot het einde van de merkenploegen?
  • Drie renners tegelijk het geel droegen na etappe zeven?
  • De Waele in 1931 zijn carriëre afsloot met een vijfde plek?

Tot besluit over de Tour de France in 1929

De Tour van 1929 was een strijd tussen pech, karakter en ploegenspel. Fontan verloor door een gebroken vork, De Waele won door teamwork.
Het was een editie die het systeem op zijn kop zette. Desgrange greep in, de regels veranderden en de Tour werd opnieuw uitgevonden.
Maar het verhaal van Fontan bleef hangen: een renner die vocht, viel en toch een held werd.