1903: Eerste Tour georganiseerd door L’Auto

Van 1 tot en met 19 juli 1903 reed het peloton de allereerste Tour de France. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met nachten doorrijden...

1904: Een Tour vol ongeregeldheden

Van 2 tot en met 24 juli 1904 werd de tweede Tour de France verreden. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met een gemiddelde snelheid van...

1905: Ballon D’Alsace als eerste col

De 3ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 9 juli tot en met 30 juli in 1905. De Tour de France 1905 bestond uit 11 etappes en...
Page de couverture de la Vie au Grand Air du 4 août 1906 avec René Pottier.

1906: Inhaalrace Pottier leidt tot tourzege

De 4ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 4 juli tot en met 29 juli 1906. De Tour de France 1906 bestond uit 13 etappes en...
Omschrijving: De beroemde Franse wielrenner Lucien Petit-Breton, onder andere winnaar van de Tour de France (1907 en 1908) en de eerste Milaan-San Remo (1907), op een wielerbaan zonder plaats of jaartal. [Lucien Petit-Breton is een pseudoniem van Lucien Georges Mazan, 1882-1917]

1907: Straf Georget, Petit Breton wint

In 1907 vond de vijfde Tour de France plaats van 8 juli tot en met 4 augustus. De Tour de France 1907 bestond uit veertien etappes en het...

1908: Petit Breton wint tweede Tour

De 6ᵉ editie vond plaats van 13 juli tot en met 9 augustus 1908. De Tour de France 1908 ging over 14 etappes en circa 4.488 km. Start en...
France_blank.png: Stingderivative work: EdgeNavidad, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

1909: Francois Faber eerste buitenlandse winnaar

De 7ᵉ editie van de Tour vond plaats van 5 juli tot en met 1 augustus 1909. Er waren in de Tour de France in 1909 wel 14 etappes met een...

1910: Pyreneeën maken Tour heroïsch

De ronde startte op 3 juli en eindigde op 31 juli. In de Tour de France  1910 waren er 15 etappes over in totaal 4737 kilometer. Deze...

1911: Heroische alpencols met vele uitvallers

De ronde werd verreden van 2 tot en met 30 juli. De Tour de France 1911 bevatte wederom 15 etappes over ongeveer 5344 kilometer. Er...

TOURGESCHIEDENIS

Geschiedenis Tour de France

1948: De heldenrit van Bartali

Van 30 juni tot 25 juli 1948 reden 120 renners over 4.922 kilometer, verdeeld over 21 etappes. De gemiddelde snelheid lag op 33,5 kilometer per uur. Slechts 44 renners haalden Parijs. De route ging tegen de klok in, met start en finish in Parijs. De organisatie lag opnieuw in handen van L’Équipe. Deze editie werd gekenmerkt door een unieke politieke lading: Bartali’s overwinning zou volgens sommigen zelfs een staatscrisis in Italië hebben voorkomen.

Route of the 1948 Tour de France, starting and finishing in Paris. The black dots are the cities that hosted a stage start and finish.

Bron: Wikimedia Commons. Route of the 1948 Tour de France

Een koers vol wendingen

Favorieten als Louison Bobet, Briek Schotte en Pierre Brambilla stonden aan de start. Bartali begon matig, maar hervond zijn vorm in de Alpen. Na een telefoontje van de Italiaanse premier, waarin hij werd gevraagd “zijn land te redden”, won hij drie bergetappes op rij. Hij nam de gele trui over in etappe 13 en gaf die niet meer af. Zijn aanvalslust, klimvermogen en koersinzicht maakten het verschil.


Gino Bartali

Gino Bartali was al een legende sinds zijn Tourwinst in 1938. In 1948 bewees hij opnieuw zijn klasse. Hij reed kop over kop met zijn ploeggenoten, sloot gaten en zette zijn concurrenten uit de wind. Zijn overwinning werd in Italië gevierd als een nationale triomf. Bartali droeg de gele trui tot in Parijs en won zeven etappes.

Louison Bobet

Bobet reed sterk in de eerste helft van de Tour, maar verloor terrein in de bergen. Hij toonde grinta en strijdlust, maar kon het tempo van Bartali niet volgen. Toch werd hij later een drievoudig Tourwinnaar en groeide uit tot een icoon van het Franse wielrennen.

De bezemwagen en de bidon

In etappe 10 raakte de Franse renner Guy Lapébie buiten de tijd, nadat hij zijn bidon verloor en moest stoppen om water te zoeken. De bezemwagen haalde hem op, maar hij bleef de rest van de Tour als supporter aanwezig. Een andere anekdote gaat over Bartali, die in de afdaling van de Galibier een gat dichtreed terwijl hij een lekke band had. Een heroïsche prestatie die menig wielerliefhebber nog steeds kippenvel bezorgt.

Wist je dat…?

  • De Tour van 1948 over vijf Alpencols en vier Pyreneeëncols ging?
  • Gino Bartali zijn overwinning opdroeg aan de Italiaanse premier Alcide De Gasperi?
  • Bartali zeven etappes won in deze editie?
  • Slechts 44 van de 120 renners de finish in Parijs haalden?
  • De gemiddelde snelheid hoger lag dan in de Tour van 1947?

Tot besluit over de Tour de France in 1948

De Tour van 1948 was meer dan een sportwedstrijd. Het was een verhaal van karakter, politiek en koers. Gino Bartali toonde strijdlust, grinta en leiderschap. Zijn overwinning werd een symbool van hoop in een verdeeld Europa. Deze Tour verdient het om herinnerd te worden.