1903: Eerste Tour georganiseerd door L’Auto

Van 1 tot en met 19 juli 1903 reed het peloton de allereerste Tour de France. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met nachten doorrijden...

1904: Een Tour vol ongeregeldheden

Van 2 tot en met 24 juli 1904 werd de tweede Tour de France verreden. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met een gemiddelde snelheid van...

1905: Ballon D’Alsace als eerste col

De 3ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 9 juli tot en met 30 juli in 1905. De Tour de France 1905 bestond uit 11 etappes en...
Page de couverture de la Vie au Grand Air du 4 août 1906 avec René Pottier.

1906: Inhaalrace Pottier leidt tot tourzege

De 4ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 4 juli tot en met 29 juli 1906. De Tour de France 1906 bestond uit 13 etappes en...
Omschrijving: De beroemde Franse wielrenner Lucien Petit-Breton, onder andere winnaar van de Tour de France (1907 en 1908) en de eerste Milaan-San Remo (1907), op een wielerbaan zonder plaats of jaartal. [Lucien Petit-Breton is een pseudoniem van Lucien Georges Mazan, 1882-1917]

1907: Straf Georget, Petit Breton wint

In 1907 vond de vijfde Tour de France plaats van 8 juli tot en met 4 augustus. De Tour de France 1907 bestond uit veertien etappes en het...

1908: Petit Breton wint tweede Tour

De 6ᵉ editie vond plaats van 13 juli tot en met 9 augustus 1908. De Tour de France 1908 ging over 14 etappes en circa 4.488 km. Start en...
France_blank.png: Stingderivative work: EdgeNavidad, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

1909: Francois Faber eerste buitenlandse winnaar

De 7ᵉ editie van de Tour vond plaats van 5 juli tot en met 1 augustus 1909. Er waren in de Tour de France in 1909 wel 14 etappes met een...

1910: Pyreneeën maken Tour heroïsch

De ronde startte op 3 juli en eindigde op 31 juli. In de Tour de France  1910 waren er 15 etappes over in totaal 4737 kilometer. Deze...

1911: Heroische alpencols met vele uitvallers

De ronde werd verreden van 2 tot en met 30 juli. De Tour de France 1911 bevatte wederom 15 etappes over ongeveer 5344 kilometer. Er...

TOURGESCHIEDENIS

Geschiedenis Tour de France

1925: Bottecchia heerst opnieuw, Tour in handen van Automoto

De negentiende Tour de France begon op 21 juni 1925 in Le Vésinet en eindigde op 19 juli in Parijs. De renners reden 18 etappes en legden samen 5.440 kilometer af. De gemiddelde snelheid lag op 24,82 km/u. Van de 130 deelnemers haalden slechts 49 de finish. De route liep tegen de klok in, via het westen, zuiden en oosten van Frankrijk. De organisatie voerde enkele veranderingen door. Het aantal etappes werd verhoogd van 15 naar 18, waardoor de gemiddelde lengte per rit daalde. De tijdsbonus voor etappewinnaars verdween. Voor het eerst sinds de Eerste Wereldoorlog keerden gesponsorde ploegen terug. De Tour startte buiten Parijs, in Le Vésinet, wat een primeur was.

Benoît verrast, Bottecchia herstelt en Buysse ondersteunt

Ottavio Bottecchia begon sterk met winst in de eerste etappe. Toch nam Adelin Benoît in de derde rit verrassend het geel over. Hij reed sterk en hield de leiding tot de zesde etappe. Daarna sloeg Bottecchia terug. Hij won twee ritten op rij en heroverde het geel. In de Pyreneeën verloor hij tijd aan Benoït, maar in de negende etappe, in de regen, reed hij het gat weer dicht. Vanaf dat moment controleerde de Automoto-ploeg de koers. Lucien Buysse won twee Alpenritten en hielp Bottecchia aan een comfortabele voorsprong. Nicolas Frantz probeerde aan te vallen, maar kreeg te maken met lekke banden en een sterke tegenploeg. In de slotrit naar Parijs maakte Bottecchia zijn zege compleet met een laatste etappewinst.


Ottavio Bottecchia: de meester van de controle

Bottecchia reed met souplesse en tactisch inzicht. Hij won vier etappes en reed van de zesde rit tot de finish in het geel.
Zijn ploeg Automoto werkte als een geoliede machine. Buysse, Beeckman en Martin zetten zich uit de wind, reden gaten dicht en controleerden het peloton. Bottecchia werd de eerste Italiaan die twee Tours op rij won. Zijn voorsprong op Buysse bedroeg 54 minuten, op Aymo zelfs 56 minuten.

Lucien Buysse: de loyale knecht

Lucien Buysse reed een indrukwekkende Tour. Hij won twee bergritten en hielp Bottecchia in de Alpen.
Hij kreeg van Bottecchia de belofte dat hij de helft van het prijzengeld zou krijgen. Buysse hield zich aan de afspraak en reed niet voor eigen kans.
Na afloop zei hij: “Volgend jaar rijd ik voor mezelf”. En dat deed hij: in 1926 won hij de Tour.

De boze Belg en de auto

In de dertiende etappe werd Félix Sellier geraakt door een auto. Hij viel niet, maar was woedend. Hij schreeuwde naar de chauffeur en reed verder met een verbeten gezicht. De foto van zijn boze blik ging de wereld rond. Het incident toonde hoe gevaarlijk de Tour kon zijn, zelfs buiten het peloton.

De vergeten controlepost

In de twaalfde etappe vergaten Bottecchia en Buysse zich te melden bij een controlepost. Ze kregen tien minuten straf.
Het had geen invloed op het klassement, maar toonde hoe scherp de regels waren. Een moment van onoplettendheid kon uren kosten.

Wist je dat…?

  • Ottavio Bottecchia de eerste Italiaan was die twee Tours op rij won?
  • De Tour van 1925 voor het eerst buiten Parijs startte?
  • Lucien Buysse in 1926 de Tour won, na zijn knechtenrol in 1925?
  • Nicolas Frantz in 1925 geen etappe won, maar wel vierde werd?
  • De tijdsbonus in 1925 verdween, waardoor de koers eerlijker werd?

Tot besluit over de Tour de France in 1925

De Tour van 1925 was een demonstratie van ploegenspel, koersinzicht en karakter. Bottecchia reed als een metronoom, Buysse als een meesterknecht. Benoît verraste, Frantz vocht, maar Automoto regeerde. Het was een Tour waarin de moderne wielerploeg zijn kracht toonde. De renners reden niet alleen tegen elkaar, maar ook met elkaar. De koers werd een schaakspel op wielen.