1903: Eerste Tour georganiseerd door L’Auto

Van 1 tot en met 19 juli 1903 reed het peloton de allereerste Tour de France. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met nachten doorrijden...

1904: Een Tour vol ongeregeldheden

Van 2 tot en met 24 juli 1904 werd de tweede Tour de France verreden. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met een gemiddelde snelheid van...

1905: Ballon D’Alsace als eerste col

De 3ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 9 juli tot en met 30 juli in 1905. De Tour de France 1905 bestond uit 11 etappes en...
Page de couverture de la Vie au Grand Air du 4 août 1906 avec René Pottier.

1906: Inhaalrace Pottier leidt tot tourzege

De 4ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 4 juli tot en met 29 juli 1906. De Tour de France 1906 bestond uit 13 etappes en...
Omschrijving: De beroemde Franse wielrenner Lucien Petit-Breton, onder andere winnaar van de Tour de France (1907 en 1908) en de eerste Milaan-San Remo (1907), op een wielerbaan zonder plaats of jaartal. [Lucien Petit-Breton is een pseudoniem van Lucien Georges Mazan, 1882-1917]

1907: Straf Georget, Petit Breton wint

In 1907 vond de vijfde Tour de France plaats van 8 juli tot en met 4 augustus. De Tour de France 1907 bestond uit veertien etappes en het...

1908: Petit Breton wint tweede Tour

De 6ᵉ editie vond plaats van 13 juli tot en met 9 augustus 1908. De Tour de France 1908 ging over 14 etappes en circa 4.488 km. Start en...
France_blank.png: Stingderivative work: EdgeNavidad, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

1909: Francois Faber eerste buitenlandse winnaar

De 7ᵉ editie van de Tour vond plaats van 5 juli tot en met 1 augustus 1909. Er waren in de Tour de France in 1909 wel 14 etappes met een...

1910: Pyreneeën maken Tour heroïsch

De ronde startte op 3 juli en eindigde op 31 juli. In de Tour de France  1910 waren er 15 etappes over in totaal 4737 kilometer. Deze...

1911: Heroische alpencols met vele uitvallers

De ronde werd verreden van 2 tot en met 30 juli. De Tour de France 1911 bevatte wederom 15 etappes over ongeveer 5344 kilometer. Er...

TOURGESCHIEDENIS

Geschiedenis Tour de France

1930: Leducq valt, staat op en wint de Tour

De 24e Tour de France begon op 2 juli 1930 in Parijs en eindigde daar op 27 juli. De renners reden 21 etappes en legden samen 4.822 kilometer af. De gemiddelde snelheid lag op 28 km/u. Van de 100 deelnemers haalden 59 de finish. De route liep tegen de klok in, via het westen, zuiden en oosten van Frankrijk. De organisatie voerde grote veranderingen door. Voor het eerst reden nationale ploegen in plaats van merkenploegen. Frankrijk, België, Italië, Spanje en Duitsland stuurden elk acht renners. Daarnaast reden 60 touriste-routiers mee. Alle renners gebruikten hetzelfde materiaal: gele fietsen zonder merk. Om de kosten te dekken werd de reclamekaravaan geintroduceerd. Chocolademerk Menier deelde snoep uit aan het publiek. Ook werd voor het eerst live verslag gedaan via de radio. De regel dat renners hun eigen fiets moesten repareren werd afgeschaft.

Leducq valt, maar wint alsnog

Charles Pélissier won de eerste etappe en droeg het geel. Learco Guerra nam het over in etappe twee. Alfredo Binda won de bergetappes in de Pyreneeën, maar viel in rit zeven en verloor een uur. In etappe negen nam André Leducq het geel over. Hij reed sterk, maar kreeg pech in de Alpen. In de zestiende etappe viel hij in de afdaling van de Galibier en verloor het bewustzijn. Zijn ploeggenoten hielpen hem terug op de fiets.
Even later brak zijn pedaal. Marcel Bidot haalde een pedaal van een toeschouwer en monteerde het. Leducq wilde opgeven, maar zijn ploeg overtuigde hem om door te rijden. Ze reden het gat dicht naar Guerra en Leducq won zelfs de sprint. Vanaf dat moment kwam zijn eindzege niet meer in gevaar.


André Leducq: de vechter in het geel

Leducq won twee etappes en reed van rit negen tot Parijs in het geel. Hij kreeg hulp van zijn Franse ploeg, die als een geoliede machine werkte.
Zijn overwinning was een nationale triomf. Hij versloeg Guerra met ruim 14 minuten en werd de tweede Franse Tourwinnaar sinds 1911. Zijn karakter, koersinzicht en teamspirit maakten hem tot een held.

Charles Pelissier: de sprinter met acht zeges

Charles Pélissier won acht etappes, een record dat tot op heden slechts door Eddy Merckx en Freddy Maertens is geëvenaard. Hij domineerde de vlakke ritten, won vier etappes op rij en pakte ook de laatste vier ritten. Hij eindigde als negende in het klassement, maar zijn sprintkracht maakte hem tot publiekslieveling.

De pedaal van de toeschouwer

In de afdaling van de Galibier brak Leducqs pedaal. Hij stond stil, radeloos. Marcel Bidot zag een toeschouwer met een fiets, vroeg om het pedaal en monteerde het op Leducqs fiets. Leducq wilde opgeven, maar Bidot en de rest van de ploeg overtuigden hem. Ze reden samen het gat dicht en Leducq won de rit. Het pedaal werd een symbool van teamwork en doorzettingsvermogen.

De chocolade van Menier

Voor het eerst reed een reclamekaravaan voor het peloton uit. Menier, een chocolademerk, deelde snoep uit aan het publiek.
Duizenden mensen kwamen eerder naar de etappes om iets te krijgen. De karavaan werd een vast onderdeel van de Tour en bracht sfeer en commercie samen.

Wist je dat…?

  • André Leducq de eerste Franse winnaar was onder het nationale ploegensysteem?
  • Charles Pélissier acht etappes won, een record dat nog steeds staat?
  • Alfredo Binda werd betaald om niet aan de Giro deel te nemen, zodat hij in de Tour kon starten?
  • De Tour van 1930 de eerste editie was met een reclamekaravaan?
  • De hoogste top van de Tour lag op 2.556 meter, bij de tunnel van de Galibier?

Tot besluit over de Tour de France in 1930

De Tour van 1930 was een keerpunt. Nationale ploegen vervingen de merken, de karavaan bracht commercie en de radio bracht verslag.
Leducq viel, stond op en won. Pélissier sprintte naar acht zeges. Binda toonde klasse, maar viel uit. Het was een Tour vol vernieuwing, karakter en koersverhalen die nog altijd inspireren.