1903: Eerste Tour georganiseerd door L’Auto

Van 1 tot en met 19 juli 1903 reed het peloton de allereerste Tour de France. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met nachten doorrijden...

1904: Een Tour vol ongeregeldheden

Van 2 tot en met 24 juli 1904 werd de tweede Tour de France verreden. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met een gemiddelde snelheid van...

1905: Ballon D’Alsace als eerste col

De 3ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 9 juli tot en met 30 juli in 1905. De Tour de France 1905 bestond uit 11 etappes en...
Page de couverture de la Vie au Grand Air du 4 août 1906 avec René Pottier.

1906: Inhaalrace Pottier leidt tot tourzege

De 4ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 4 juli tot en met 29 juli 1906. De Tour de France 1906 bestond uit 13 etappes en...
Omschrijving: De beroemde Franse wielrenner Lucien Petit-Breton, onder andere winnaar van de Tour de France (1907 en 1908) en de eerste Milaan-San Remo (1907), op een wielerbaan zonder plaats of jaartal. [Lucien Petit-Breton is een pseudoniem van Lucien Georges Mazan, 1882-1917]

1907: Straf Georget, Petit Breton wint

In 1907 vond de vijfde Tour de France plaats van 8 juli tot en met 4 augustus. De Tour de France 1907 bestond uit veertien etappes en het...

1908: Petit Breton wint tweede Tour

De 6ᵉ editie vond plaats van 13 juli tot en met 9 augustus 1908. De Tour de France 1908 ging over 14 etappes en circa 4.488 km. Start en...
France_blank.png: Stingderivative work: EdgeNavidad, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

1909: Francois Faber eerste buitenlandse winnaar

De 7ᵉ editie van de Tour vond plaats van 5 juli tot en met 1 augustus 1909. Er waren in de Tour de France in 1909 wel 14 etappes met een...

1910: Pyreneeën maken Tour heroïsch

De ronde startte op 3 juli en eindigde op 31 juli. In de Tour de France  1910 waren er 15 etappes over in totaal 4737 kilometer. Deze...

1911: Heroische alpencols met vele uitvallers

De ronde werd verreden van 2 tot en met 30 juli. De Tour de France 1911 bevatte wederom 15 etappes over ongeveer 5344 kilometer. Er...

TOURGESCHIEDENIS

Geschiedenis Tour de France

1934: Magne wint de Tour, Vietto huilt

De 28e Tour de France begon op 3 juli 1934 in Parijs en eindigde daar op 29 juli. Deze ronde reden de renners 23 etappes en legden samen 4.470 kilometer af. De gemiddelde snelheid lag op 30,36 km/u. Van de 60 deelnemers haalden er slechts 39 de finish. De route liep met de klok mee, via het oosten, zuiden en westen van Frankrijk.

Route of the 1934 Tour de France, starting and finishing in Paris. The black dots are the cities that hosted a stage start and finish, the grey dots are the cities where a split stage was split.

Bron: Wikimedia Commons. France_blank.png: Sting
derivative work: EdgeNavidad (talk) | France_blank.png Route of the 1934 Tour de France, starting and finishing in Paris. The black dots are the cities that hosted a stage start and finish, the grey dots are the cities where a split stage was split.

Een Tour vol vernieuwing en Franse dominantie

De organisatie voerde twee grote vernieuwingen door. Voor het eerst werd een individuele tijdrit gereden. Dat was in etappe 21b. Daarnaast werd het bergklassement geïntroduceerd, met punten voor de eerste tien renners op geselecteerde cols. De Franse ploeg was dominant. Ze won 19 van de 23 etappes en leverde de winnaar, Antonin Magne. Elke Franse renner won minstens één rit. Hoewel de Italiaanse ploeg met Giuseppe Martano veel weerstand bood, kon het al dit Franse geweld niet stoppen.


Magne pakt het geel en houdt stand

Georges Speicher won de eerste etappe en droeg het geel. In rit twee verloor hij tijd door een splitsing in het peloton. Antonin Magne profiteerde en nam het geel over. Voor de Alpen had Magne al acht minuten voorsprong op Martano. In de bergen kwam René Vietto opzetten. Hij won meerdere bergritten en klom naar plek drie. In etappe 15 viel Magne vervolgens in de afdaling van de Puymorens en brak zijn wiel. Vietto gaf het daarop zijn voorwiel, maar Magne’s frame was krom. Georges Speicher arriveerde en gaf hem toen zijn fiets. Magne kon verder, Vietto moest minuten wachten op een nieuw wiel.

In etappe 16 viel Magne opnieuw. Vietto keerde om, reed de berg weer op en gaf zijn fiets. Magne kon verder, Vietto verloor opnieuw tijd. Maar in etappe 17 viel Martano uit met een gebroken frame. Magne won de rit en vergrootte zijn voorsprong. In de tijdrit van etappe 21b won Magne opnieuw en stelde zijn zege definitief veilig.

Antonin Magne: de dankbare kampioen

Magne reed constant, slim en met steun van zijn ploeg. Hij won twee etappes, waaronder de tijdrit, en reed van rit twee tot Parijs in het geel.
Zijn overwinning was zijn tweede Tourzege, na 1931. Hij dankte zijn ploeggenoten publiekelijk, vooral Vietto en Lapébie. Magne werd gezien als een gentleman en strateeg.

René Vietto: de held zonder trui

Vietto won vijf bergetappes en het bergklassement. Hij was de beste klimmer van de Tour. Maar zijn grootste prestatie was zijn opoffering. Hij gaf zijn wiel en fiets aan Magne, verloor zelf minuten en zijn kans op de eindzege. Een foto van Vietto, huilend zonder voorwiel, ging de wereld rond. Hij werd ‘Le Roi René’ genoemd, de koning zonder kroon.

De eerste tijdrit in de Tour

Etappe 21b was een individuele tijdrit van 90 kilometer. Magne won met acht minuten voorsprong op Martano. De tijdrit werd een succes en zou voortaan een vast onderdeel van de Tour worden. Niet alle renners waren enthousiast. Vietto noemde het ‘een test van paardenkracht, geen koers’.

Wist je dat…?

  • De Tour van 1934 de eerste was met een individuele tijdrit?
  • René Vietto zijn wiel en fiets afstond aan Magne, en daardoor zijn eigen kansen opgaf?
  • Elke Franse renner in 1934 minstens één etappe won?
  • Antonin Magne zijn tweede Tourzege boekte, na 1931?
  • Vietto de eerste winnaar werd van het bergklassement, met 111 punten?

Tot besluit over de Tour de France in 1934

De Tour van 1934 was een mix van vernieuwing, emotie en koersvernuft. Magne won dankzij zijn ploeg, Vietto stal de harten met zijn opoffering.
De tijdrit bracht een nieuwe dimensie, het bergklassement gaf klimmers een podium. Het was een Tour waarin kameraadschap belangrijker bleek dan individuele glorie.