1903: Eerste Tour georganiseerd door L’Auto

Van 1 tot en met 19 juli 1903 reed het peloton de allereerste Tour de France. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met nachten doorrijden...

1904: Een Tour vol ongeregeldheden

Van 2 tot en met 24 juli 1904 werd de tweede Tour de France verreden. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met een gemiddelde snelheid van...

1905: Ballon D’Alsace als eerste col

De 3ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 9 juli tot en met 30 juli in 1905. De Tour de France 1905 bestond uit 11 etappes en...
Page de couverture de la Vie au Grand Air du 4 août 1906 avec René Pottier.

1906: Inhaalrace Pottier leidt tot tourzege

De 4ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 4 juli tot en met 29 juli 1906. De Tour de France 1906 bestond uit 13 etappes en...
Omschrijving: De beroemde Franse wielrenner Lucien Petit-Breton, onder andere winnaar van de Tour de France (1907 en 1908) en de eerste Milaan-San Remo (1907), op een wielerbaan zonder plaats of jaartal. [Lucien Petit-Breton is een pseudoniem van Lucien Georges Mazan, 1882-1917]

1907: Straf Georget, Petit Breton wint

In 1907 vond de vijfde Tour de France plaats van 8 juli tot en met 4 augustus. De Tour de France 1907 bestond uit veertien etappes en het...

1908: Petit Breton wint tweede Tour

De 6ᵉ editie vond plaats van 13 juli tot en met 9 augustus 1908. De Tour de France 1908 ging over 14 etappes en circa 4.488 km. Start en...
France_blank.png: Stingderivative work: EdgeNavidad, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

1909: Francois Faber eerste buitenlandse winnaar

De 7ᵉ editie van de Tour vond plaats van 5 juli tot en met 1 augustus 1909. Er waren in de Tour de France in 1909 wel 14 etappes met een...

1910: Pyreneeën maken Tour heroïsch

De ronde startte op 3 juli en eindigde op 31 juli. In de Tour de France  1910 waren er 15 etappes over in totaal 4737 kilometer. Deze...

1911: Heroische alpencols met vele uitvallers

De ronde werd verreden van 2 tot en met 30 juli. De Tour de France 1911 bevatte wederom 15 etappes over ongeveer 5344 kilometer. Er...

TOURGESCHIEDENIS

Geschiedenis Tour de France

1935: Romain Maes van start tot finish in het geel

De 29e Tour de France begon op 4 juli 1935 in Parijs en eindigde daar op 28 juli. De renners reden 21 etappes en legden samen 4.338 kilometer af. De gemiddelde snelheid lag op 30,65 km/u. Van de 93 deelnemers haalden 46 de finish. De route liep met de klok mee, via het oosten, zuiden en westen van Frankrijk.

Route of the 1935 Tour de France, starting and finishing in Paris. The black dots are the cities that hosted a stage start and finish, the grey dots are the cities where a split stage was split.

Bron: Wikimedia Commons. Route of the 1935 Tour de France, starting and finishing in Paris.

Een Belgische leider vanaf de eerste kilometer

Voor het eerst startte en finishte een etappe in Genève, buiten Frankrijk. Het prijzengeld overschreed voor het eerst een miljoen Franse francs. De Tour kende zes tijdritten, waarvan drie individueel en drie als teamtijdrit.
De nationale ploegen bleven bestaan. België, Frankrijk, Italië, Duitsland en Spanje stuurden elk acht renners. Daarnaast reden 53 individuelen mee, waaronder vier Zwitsers. De Franse ploeg gold als favoriet, met Magne, Speicher, Leducq en Vietto. Maar het was de jonge Belg Romain Maes die vanaf rit één het geel pakte en nooit meer afstond.


Maes pakt het geel en laat het niet meer los

In de eerste etappe ontsnapte Romain Maes net voor een gesloten spoorwegovergang. Hij won de rit en kreeg het geel. In rit twee kreeg hij meerdere lekke banden, maar zijn ploeg reed het gat van negen minuten dicht. In de Alpen won René Vietto rit zes, en Magne bleef op vier minuten van Maes. In rit zeven sloeg het noodlot toe: Magne werd aangereden door een motor en moest opgeven. In dezelfde rit verongelukte de Spaanse renner Francisco Cepeda na een val op de Galibier. Hij overleed drie dagen later in het ziekenhuis van Grenoble. Maes bleef aan kop, ondanks aanvallen van Camusso en Morelli. In de Pyreneeën kreeg hij hulp van Vervaecke en Lowie, die gaten dichtreden en hem uit de wind zetten. In rit 21 ontsnapte Maes opnieuw en kwam solo aan in Parijs, als winnaar van het eindklassement en de slotrit.

Romain Maes: de man van staal

Maes won drie etappes en reed van begin tot eind in het geel. Hij kreeg hulp van zijn ploeg, maar reed ook zelf sterk. Hij bleef kalm onder druk, daalde snel en reed tactisch. Zijn overwinning was een zeldzame prestatie: slechts enkele renners slaagden erin om de Tour van start tot finish te leiden.

Félicien Vervaecke: de bergkoning

Vervaecke won het bergklassement met 128 punten. Hij kwam als eerste boven op negen cols, waaronder de Ballon d’Alsace, Vars, Portet d’Aspet en Peyresourde. Hij eindigde als derde in het klassement, maar zei later dat hij de Tour had kunnen winnen als hij Maes niet had geholpen. Zijn klimvermogen maakte hem tot een legende.

De val van Cepeda

Tijdens de afdaling van de Galibier verloor Francisco Cepeda de controle. Zijn band liep van de velg, hij viel hard en raakte zwaargewond.
Hij werd naar Grenoble gebracht met een schedelbasisfractuur. Drie dagen later overleed hij. Hij was de eerste renner die tijdens de Tour overleed door een val in koers.

De trein en het geel

In de eerste etappe passeerde Maes net een spoorwegovergang voordat de slagbomen dichtgingen. Het peloton moest wachten.
Maes kreeg een voorsprong van een minuut, die hij vasthield tot de finish. Die ontsnapping leverde hem het geel op, dat hij nooit meer afstond.

Wist je dat…?

  • Romain Maes van begin tot eind in het geel reed, een zeldzame prestatie?
  • Francisco Cepeda de eerste renner was die tijdens de Tour overleed door een val?
  • Félicien Vervaecke het bergklassement won met 128 punten?
  • De Tour van 1935 voor het eerst een etappe startte en finishte buiten Frankrijk, in Gen�ve?
  • Het prijzengeld voor het eerst meer dan een miljoen francs bedroeg?

Tot besluit over de Tour de France in 1935

De Tour van 1935 was een mix van heroïek, tragedie en koersvernuft. Maes reed als een metronoom, Vervaecke klom als een berggeit, en Cepeda liet een leegte achter. Het was een Tour waarin de leider nooit wankelde, maar de koers wel schokte. Een editie die herinnerd wordt om zijn helden �n zijn verlies.