1903: Eerste Tour georganiseerd door L’Auto

Van 1 tot en met 19 juli 1903 reed het peloton de allereerste Tour de France. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met nachten doorrijden...

1904: Een Tour vol ongeregeldheden

Van 2 tot en met 24 juli 1904 werd de tweede Tour de France verreden. Zes etappes, samen 2.428 kilometer, met een gemiddelde snelheid van...

1905: Ballon D’Alsace als eerste col

De 3ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 9 juli tot en met 30 juli in 1905. De Tour de France 1905 bestond uit 11 etappes en...
Page de couverture de la Vie au Grand Air du 4 août 1906 avec René Pottier.

1906: Inhaalrace Pottier leidt tot tourzege

De 4ᵉ editie van de Tour de France vond plaats van 4 juli tot en met 29 juli 1906. De Tour de France 1906 bestond uit 13 etappes en...
Omschrijving: De beroemde Franse wielrenner Lucien Petit-Breton, onder andere winnaar van de Tour de France (1907 en 1908) en de eerste Milaan-San Remo (1907), op een wielerbaan zonder plaats of jaartal. [Lucien Petit-Breton is een pseudoniem van Lucien Georges Mazan, 1882-1917]

1907: Straf Georget, Petit Breton wint

In 1907 vond de vijfde Tour de France plaats van 8 juli tot en met 4 augustus. De Tour de France 1907 bestond uit veertien etappes en het...

1908: Petit Breton wint tweede Tour

De 6ᵉ editie vond plaats van 13 juli tot en met 9 augustus 1908. De Tour de France 1908 ging over 14 etappes en circa 4.488 km. Start en...
France_blank.png: Stingderivative work: EdgeNavidad, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

1909: Francois Faber eerste buitenlandse winnaar

De 7ᵉ editie van de Tour vond plaats van 5 juli tot en met 1 augustus 1909. Er waren in de Tour de France in 1909 wel 14 etappes met een...

1910: Pyreneeën maken Tour heroïsch

De ronde startte op 3 juli en eindigde op 31 juli. In de Tour de France  1910 waren er 15 etappes over in totaal 4737 kilometer. Deze...

1911: Heroische alpencols met vele uitvallers

De ronde werd verreden van 2 tot en met 30 juli. De Tour de France 1911 bevatte wederom 15 etappes over ongeveer 5344 kilometer. Er...

TOURGESCHIEDENIS

Geschiedenis Tour de France

1939: Sylvere Maes wint de Tour, de oorlog nadert

De 33e Tour de France begon op 10 juli 1939 in Parijs en eindigde daar op 30 juli. De renners reden 18 etappes, waarvan acht gesplitst, en legden samen 4.224 kilometer af. De gemiddelde snelheid lag op 31,99 km/u. Van de 79 deelnemers haalden 49 de finish. De route liep tegen de klok in, via het westen, zuiden en oosten van Frankrijk.

Route of the 1939 Tour de France, starting and finishing in Paris. The black dots are the cities that hosted a stage start and finish, the grey dots are the cities where a split stage was split.

Bron: Wikimedia Commons. France_blank.png: Sting
derivative work: EdgeNavidad (talk) | France_blank.png Route of the 1939 Tour de France, starting and finishing in Paris. The black dots are the cities that hosted a stage start and finish, the grey dots are the cities where a split stage was split.

Een laatste ronde voor de stilte

De oorlog hing in de lucht. Duitsland, Italië en Spanje stuurden geen ploegen. Frankrijk zette vijf teams in, waaronder vier regionale. België mocht twee ploegen afvaardigen. Nieuw was de bergtijdrit over de Col de léIseran, de hoogste passage ooit in de Tour. Ook werd een eliminatieregel ingevoerd: tussen etappe twee en zeven viel telkens de laatste renner in het klassement af.


Vietto leidt, Maes wacht zijn moment af

René Vietto, de Franse publiekslieveling, pakte het geel in rit vier. Hij reed slim en kreeg hulp van zijn ploeg. Sylvère Maes bleef in zijn wiel, wachtend op de Alpen. In rit negen, de enige Pyreneeënrit, won Edward Vissers, maar Vietto bleef aan Maes hangen.
In rit vijftien, van Digne naar Briançon, barstte de bom. Maes viel aan op de Izoard, Vietto kraakte en verloor zeventien minuten. De volgende dag won Maes de bergtijdrit over de Iseran en bouwde zijn voorsprong uit tot dertig minuten. In de laatste ritten reed hij gecontroleerd naar Parijs.

Sylvère Maes: de man van staal

Maes won twee etappes, waaronder de koninginnenrit en de bergtijdrit. Hij reed als een metronoom, klom als een geit en daalde als een adelaar. Hij pakte ook het bergklassement met 86 punten, net voor Vissers.
Zijn overwinning was dominant. Hij reed tactisch, kreeg hulp van zijn ploeg en bleef buiten de tijdstraffen. Het was zijn tweede Tourzege, na 1936. België vierde feest, maar wist niet dat het de laatste keer zou zijn voor dertig jaar.

Vietto en de verloren trui

René Vietto reed dagenlang in het geel. Hij kreeg griep in de Pyreneeën, maar hield stand. In de Alpen kon hij Maes niet meer volgen. Op de Izoard moest hij lossen, kwam terug, maar verloor zijn laatste krachten. Na de Tour werd hij alsnog als held onthaald. Zijn populariteit bleef groot. In 1947 zou hij opnieuw het geel dragen, maar ook dan niet winnen. Vietto werd de Poulidor van zijn tijd.

Een bidon vol vitaminen

In 1939 experimenteerden renners met voeding. Maes kreeg van zijn verzorger een bidon met een nieuwe mix: water, suiker en vitamines. Hij dronk het vlak voor de klimtijdrit. Hij voelde zich scherper, reed als een bezetene en won met tien minuten voorsprong. Na afloop zei hij: “Het smaakte vreemd, maar ik vloog”. Het was een vroege vorm van sportvoeding, die later standaard zou worden.

Wist je dat…?

  • De Tour van 1939 de laatste was voor de Tweede Wereldoorlog?
  • Sylvère Maes de eerste renner was die het bergklassement twee keer won?
  • De Col de l’Iseran met 2.770 meter het hoogste punt ooit was in de Tour?
  • De eliminatieregel tussen etappe twee en zeven elke dag één renner uitschakelde?
  • Toon van Schendel de enige Nederlandse etappewinnaar was in deze editie?

Tot besluit over de Tour de France in 1939

De Tour van 1939 was een strijd tussen karakter en koersvernuft. Maes reed als een meester, Vietto vocht als een romanticus. De Alpen beslisten, de oorlog wachtte. Het was een Tour vol emotie, innovatie en afscheid. Een editie die de geschiedenis in ging als de laatste voor de stilte. Pas in 1947 zou het peloton weer vertrekken uit Parijs.